Mah Sing akan lancar 20 projek baharu pada FY23 dengan sasaran jualan RM2.2 bilion, kata HLIB | DagangNews Skip to main content

Mah Sing akan lancar 20 projek baharu pada FY23 dengan sasaran jualan RM2.2 bilion, kata HLIB

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 25 Jan - Mah Sing Group Berhad merancang untuk melancarkan kira-kira 20 projek baharu pada tahun kewangan berakhir 31 Disember 2023 (FY23) dengan sasaran jualan minimum sebanyak RM2.2 bilion, kata Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research. 

 

Firma itu berkata, kumpulan itu sebelum ini berjaya mencatatkan jualan tertinggi dalam tempoh lima tahun sebanyak RM640 juta. 

 

"Sebahagian besar projek baharu pada 2023 berharga kurang RM500,000 ditambah dengan pengiktirafan jenama yang kukuh dan dasar sokongan kerajaan (pengecualian duti setem untuk harga hartanah bawah RM500,000)," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Kumpulan itu disenaraikan di Bursa Malaysia melalui bahagian plastiknya pada tahun 1994 sebelum menceburi bidang pembangunan hartanah pada tahun sama dan diklasifikasikan semula daripada sektor perindustrian ke sektor hartanah di Bursa Malaysia pada 2000.

 

Mah Sing telah menubuhkan portfolio yang pelbagai yang termasuk projek kediaman bertingkat tinggi, perbandaran yang dirancang, perkembangan bersepadu, bangunan pejabat Gred A, projek runcit, SOHO, dan perkembangan perindustrian di Klang Valley, Johor, dan Pulau Pinang.

 

Kumpulan itu seterusnya memasuki perniagaan pembuatan sarung tangan pada 2021, dengan kilangnya terletak di Klang.

 

Terdahulu, segmen pembuatan kumpulan merekodkan kerugian yang lebih besar sebanyak RM5 juta pada suku ketiga berakhir 30 September 2022 (3QFY22) (berbanding 2QFY22: -RM1.2 juta).

 

Firma itu berkata, kerugian itu disebabkan purata harga jualan (ASP) yang lemah dalam segmen sarung tangan getah menjadikan margin keuntungan lebih rendah.

 

"Bagaimanapun, pengurusan memberi panduan bahawa kumpulan itu berjaya mendapatkan pembeli baharu dan menjangkakan kerugian akan mengecil pada suku berikutnya hasil peningkatan jumlah jualan," katanya. - DagangNews.com