Mahkamah tetapkan Ogos dengar rayuan Sapura Energy terhadap kebenaran untuk Rafizi Ramli peroleh dokumen gaji Shahril Shamsuddin | DagangNews Skip to main content

Mahkamah tetapkan Ogos dengar rayuan Sapura Energy terhadap kebenaran untuk Rafizi Ramli peroleh dokumen gaji Shahril Shamsuddin

KUALA LUMPUR 26 Mei - Mahkamah Tinggi menetapkan 8 Ogos untuk mendengar rayuan Sapura Energy Bhd berhubung keputusan Mahkamah Sesyen yang membenarkan Menteri Ekonomi Mohd Rafizi Ramli mendapatkan dokumen yang mendedahkan ganjaran dan pakej insentif bekas CEO Sapura Energy, Tan Sri Shahril Shamsuddin.

 

Peguam Rafizi Navpreet Singh mengesahkan perkara itu kepada The Edge ketika dihubungi, susulan pengurusan kes pada Jumaat (26 Mei).

 

Sapura Energy — yang merupakan pihak yang terkilan dalam prosiding itu — memfailkan notis rayuan April lalu melalui Tetuan Rahmat, Lim & Partners.

 

Mereka merayu keputusan hakim Mahkamah Sesyen Lailatul Zuraida Harron @ Haron pada 14 April untuk membenarkan permohonan penemuan Rafizi.

 

Hakim mendapati dokumen yang dicari adalah relevan kepada ahli Parlimen (MP) Pandan itu sebagai defendan dalam saman fitnah yang difailkan Shahril terhadapnya.

 

Lailatul turut mengarahkan Sapura Energy mengemukakan dokumen yang diminta Rafizi dalam tempoh sebulan.

 

Sementara itu, pada 8 Mei, hakim Mahkamah Sesyen yang sama membenarkan Sapura Energy penangguhan sementara atas perintah itu, yang bermakna syarikat gergasi minyak dan gas yang sarat hutang itu tidak perlu mendedahkan butiran pakej imbuhan Shahril buat masa ini.

 

Lailatul juga mengarahkan pihak-pihak untuk mengeluarkan afidavit, serta memfailkan hujahan bertulis bagi permohonan firma itu untuk tinggal kekal, sementara menunggu rayuan Sapura Energy.

 

Dia telah menetapkan 28 Jun untuk menyampaikan keputusannya mengenai permohonan penginapan tetap syarikat itu.

 

Rafizi berdepan saman fitnah daripada Shahril berhubung kenyataan yang dibuatnya yang disiarkan dalam tiga artikel menerusi akaun media sosialnya, sebagai reaksi kepada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak yang meminta kerajaan menyelamatkan Sapura Energy dengan menyuntik lebih banyak dana ke dalam syarikat itu.

 

Timbalan presiden PKR itu telah menentang pandangan Najib untuk terus menyelamatkan Sapura Energy, dengan mendakwa bahawa dana awam tidak seharusnya digunakan untuk melindungi golongan elit.

 

Dalam pembelaannya terhadap saman itu, Rafizi mendakwa beliau wajar membangkitkan perkara itu, dan imbuhan Shahril ketika berkhidmat sebagai CEO tidak setimpal dengan prestasi kewangan Sapura Energy. - DagangNews.com