Mahkamah Tinggi Kuching beri injuksi ex parte kepada anak syarikat Cahya Mata Sarawak | DagangNews Skip to main content

Mahkamah Tinggi Kuching beri injuksi ex parte kepada anak syarikat Cahya Mata Sarawak

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 17 Mei - Mahkamah Tinggi Kuching memberikan injunksi ex parte yang memihak kepada anak syarikat Cahya Mata Sarawak Berhad, Cahya Mata Phosphates Industries Sdn Bhd.

 

Injunksi itu menghalang Syarikat Sesco Berhad daripada meneruskan sebarang tindakan sehingga 25 Mei 2023, tarikh yang ditetapkan untuk perbicaraan.

 

Sebelum ini, Cahya Mata Phosphates merujuk pertikaian di bawah perjanjian pembelian kuasa (PPA) bertarikh 15 Januari 2019 kepada Pusat Timbang Tara Antarabangsa Asia (AIAC), pertikaian itu berkisar pada jenis tarif yang digariskan dalam PPA.

 

Cahya Mata Phosphates sebelum ini memeterai PPA (perjanjian pertama) dengan Sesco pada 3 Februari 2016. 

 

Bagaimanapun, perjanjian pertama telah ditamatkan, membawa kepada rundingan PPA baharu yang mengawal penjualan dan pembelian kuasa elektrik untuk  kemudahan pengeluaran fosfat di Sarawak.

 

Pembinaan kompleks fosfat menghadapi kelewatan yang ketara semasa FY20 dan FY21 disebabkan penutupan dan sekatan sempadan berkaitan COVID-19.

 

BACA JUGA: Prospek Cahya Mata Sarawak kekal positif walaupun proses timbang tara masih berterusan - penganalisis

 

Kelewatan ini disebabkan oleh pelbagai faktor, termasuk penutupan sempadan yang ketat dan penggantungan aktiviti pra-pentauliahan loji di tapak akibat kluster COVID-19.

 

Masalah logistik terutama pengangkutan laut membuatkan bahan mentah baharu sukar diperoleh dan isu berkaitan pandemik itu mempengaruhi pencapaian pengkomersilan projek yang ditetapkan dalam PPA.

 

Sesco berkeras untuk mengenakan Cahya Mata Phosphates tarif berperingkat yang jauh lebih tinggi daripada apa yang dipersetujui berdasarkan keadaan semasa.

 

Cahya Mata Phosphates kemudiannya memulakan prosiding timbang tara pada 17 November 2022 dan memperoleh injunksi interim melalui penimbang tara kecemasan, menghalang Sesco daripada menamatkan bekalan elektrik sehingga 31 Januari 2023.

 

Laluan timbang tara sejajar dengan keperluan penyelesaian pertikaian yang dinyatakan dalam PPA, dan penimbang tara kecemasan, yang dilantik oleh AIAC, bertujuan untuk mengekalkan status sedia ada PPA dan mencegah tindakan unilateral.

 

Berikutan ancaman penamatan Sesco baru-baru ini, Cahya Mata Phosphates memohon satu lagi timbang tara kecemasan pada April 2023, meminta sekatan selanjutnya daripada Sesco.

 

Bagaimanapun, penimbang tara kecemasan menolak permintaan Cahya Mata Phosphates pada 9 Mei 2023.

 

Akibatnya, pada 10 Mei 2023, Cahya Mata Phosphates memulakan tindakan undang-undang di Mahkamah Tinggi Kuching, memohon injunksi untuk menghalang Sesco daripada menamatkan bekalan elektrik ke loji mereka di Samalaju Park, Sarawak.

 

Walaupun prosiding undang-undang berterusan, Sesco secara unilateral menganggap PPA ditamatkan pada 11 Mei 2023, dengan dakwaan pelanggaran oleh Cahya Mata Phosphates.

 

Walau bagaimanapun, isu undang-undang masih tertakluk kepada timbang tara dan masih belum ditentukan.

 

Cahya Mata Phosphates berpendapat bahawa PPA kekal berkuat kuasa antara pihak-pihak, yang membawa kepada prosiding injunksi di Mahkamah Tinggi Kuching untuk mengekalkan status quo dan menegakkan prestasi PPA.

 

Semua pihak yang terlibat mengakui bahawa timbang tara utama masih diteruskan. Sesco dan Cahya Mata Phosphates telah melantik penimbang tara masing-masing dan sedang menunggu pelantikan penimbang tara ketiga oleh AIAC. - DagangNews.com