Malacca Securities menilai saham Vetece yang akan disenaraikan di Bursa Malaysia pada 51 sen | DagangNews Skip to main content

Malacca Securities menilai saham Vetece yang akan disenaraikan di Bursa Malaysia pada 51 sen

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 12 Ogos - Malacca Securities memberi harga wajar 51 sen terhadap penyedia rumusan teknologi maklumat perusahaan, Vetece Holdings Bhd yang akan disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Malaysia.

 

Saranan itu adalah berdasarkan kepada nisbah harga kepada pendapatan (P/E) sebanyak 24x daripada pendapatan sesahamnya bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2025 sebanyak 2.14 sen.

 

"Walaupun purata P/E hadapan rakan setaranya berada pada 16.2x, kami percaya kumpulan itu mungkin ditambat kepada P/E yang lebih tinggi sebanyak 24.x memandangkan margin untung bersih yang kukuh lebih daripada 28% pada FY23 ditambah dengan persekitaran kitar menaik tema kecerdasan buatan (AI)," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma penyelidikan itu berkata, kumpulan itu secara konsisten meningkatkan margin untung bersihnya daripada 15.66% pada FY21 kepada 28.38% pada FY23, dan kini berada pada 26.49%.

 

Katanya pendapatan kumpulan itu dijangka berkembang antara 8.5% hingga 30% kepada RM25.1 juta hingga RM39.2 juta untuk FY24 hingga FY26, manakala untung bersih teras dijangka meningkat sebanyak 7.3% hingga 20.3% kepada RM7 juta hingga RM9.6 juta, disokong oleh matlamat pengurusan untuk mengambil pekerjaan yang lebih kompleks.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Vetece lancar IPO Pasaran ACE bagi mengumpul RM34.3 juta

 

"Memandang ke hadapan, kami menjangkakan margin Vetece kekal stabil, sejajar dengan pandangan positif kumpulan itu," katanya.

 

Malacca Securities berkata, Vetece telah bekerjasama dengan tujuh vendor teknologi, termasuk Oracle, WSO2 dan Salesforce.

 

Katanya, kerjasama itu membolehkan mereka menyampaikan rumusan tersuai yang disesuaikan dengan model perniagaan pelanggan, meningkatkan kecekapan.

 

Dengan rekod prestasi yang kukuh dengan pelanggan utama seperti Telekom Malaysia, Telstra dan China Construction Bank, kumpulan itu bersedia untuk mengukuhkan operasinya di Singapura, bekerjasama dengan lebih banyak vendor, dan menawarkan perkhidmatan yang lebih baik kepada bakal pelanggan.

 

Sementara itu, kumpulan itu merancang untuk menubuhkan Pusat Kecemerlangan (COE) bagi rumusan perisian, membolehkan mereka menjalankan projek untuk pelanggan luar negara dari Malaysia.

 

"COE, yang direka bentuk untuk memenuhi piawaian keselamatan IT, akan menarik pelanggan luar negara yang mencari rumusan IT kos efektif tanpa menjejaskan keselamatan data. 

 

"Kami percaya bahawa ini akan membolehkan kumpulan menawarkan harga yang lebih kompetitif kepada bakal pelanggan," katanya. - DagangNews.com