Malaysia adalah pembekal minyak mentah utama China pada 2022 walaupun persaingan Rusia, dijangka kekal pada 2023 - S&P Global | DagangNews Skip to main content

Malaysia adalah pembekal minyak mentah utama China pada 2022 walaupun persaingan Rusia, dijangka kekal pada 2023 - S&P Global

KUALA LUMPUR 16 Jan - Kilang penapisan persendirian China memperoleh jumlah minyak mentah terbesar mereka dari Malaysia untuk tahun kedua berturut-turut pada 2022, menurunkan Rusia di tempat kedua, walaupun terdapat banyak kargo diskaun daripada pembekal bukan OPEC; manakala minyak mentah ESPO kekal kegemaran ramai dalam kalangan penapis ini.

 

Penghantaran dari Malaysia meningkat sebanyak 36% pada tahun lalu kepada 46.47 juta mt, membantu pembekal Asia Tenggara itu mengekalkan kedudukan teratasnya, walaupun data penghantaran menggambarkan bahawa sebahagian besar daripada jumlah tersebut mungkin berasal dari Venezuela atau Iran.

 

"Banyak minyak mentah Iran telah diimport kerana berasal dari Malaysia, yang meningkatkan import keseluruhan tahun lepas, dan trend ini mungkin berterusan pada 2023," kata Sun Sijia, penganalisis dengan S&P Global Commodity Insights.


 

parafrasa

 


"Ini mungkin membantu Malaysia mengekalkan kedudukannya sebagai pembekal bahan mentah teratas dan Rusia yang kedua terbesar."

 

Aliran dari Malaysia menyumbang 26.8% daripada jumlah import bahan mentah ke dalam sektor persendirian China pada 2022, melonjak daripada 16.1% setahun sebelumnya.

 

Menyumbang kepada kenaikan itu adalah selera kuat ke atas penapis persendirian untuk Mal Blend, sejenis minyak mentah campuran dari Malaysia, yang aliran masuknya melonjak 813.6% tahun ke tahun kepada 16.48 juta mt.

 

Minyak mentah Malaysia mengekalkan kedudukan teratas dalam senarai pembekal minyak mentah pada Disember, dengan ketibaan pada 7.43 juta mt, kira-kira 28.6% lebih tinggi daripada bulan sebelumnya.

 

Pada bulan Disember, jumlah ketibaan dari Iran dan Venezuela meningkat kepada 7.89 juta mt, meningkat 11% daripada 7.1 juta mt pada bulan November. Ini termasuk tong yang dilaporkan sebagai campuran Bitumen, Mal Blend, Singma, Nemina, beberapa gred campuran Indonesia, serta gred dari UAE, menurut data S&P Global.

 

Pada bulan Disember, gred campuran baharu yang dipanggil Mosa telah diimport dari Malaysia, yang sumber pasaran percaya boleh menjadi nama baharu untuk kargo Iran dan Venezuela.

 

Sekitar 136,000 mt tiba di Shandong bulan lalu, dan dibeli oleh kilang penapisan bebas.

 

Pasaran juga mula melihat minat baharu untuk minyak mentah Brazil daripada kilang penapisan bebas, dengan volum pada bulan Disember mencecah 522,000 mt, meningkat 30.2% daripada November, apabila import disambung semula selepas berhenti selama empat bulan bermula Julai 2022.

 

"Tetapi minggu ini tiada tawaran untuk Tupi kedengaran dimuktamadkan dalam pasaran, kerana ESPO lebih menarik," kata sumber perdagangan.

 

Pada tahun 2022, import keseluruhan dari Brazil jatuh 67.7% tahun ke tahun kepada 4 juta mt, tahap penurunan yang hampir sama dari segi peratusan seperti minyak mentah dari Angola dan Norway. - DagangNews.com