Malaysia Airlines, Firefly tambah 248 penerbangan domestik dan antarabangsa hingga Mac 2024 | DagangNews Skip to main content

Malaysia Airlines, Firefly tambah 248 penerbangan domestik dan antarabangsa hingga Mac 2024

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 11 Dis - Malaysia Aviation Group (MAG) akan menambah kekerapan penerbangan bagi memenuhi permintaan perjalanan sehingga Mac 2024, dengan penambahan 248 penerbangan dalam rangkaian domestik dan antarabangsanya. 

 

Frekuensi tambahan ditawarkan di Malaysia Airlines dan Firefly, berlepas dari Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Lapangan Terbang Subang dan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang.


 
Ketua Pegawai Komersial Syarikat Penerbangan MAG, Dersenish Aresandiran berkata, pihaknya menjangkakan lonjakan permintaan perjalanan, peningkatan ketara dalam kekerapan penerbangan mewakili pendekatan strategik syarikat penerbangan itu.

 

Katanya, ia memenuhi keperluan pengembara yang semakin berkembang, menawarkan kepada mereka rangkaian tarikh perjalanan yang lebih luas untuk ditambah, fleksibiliti dan kemudahan.


   
"Kami menggesa pengembara untuk merancang dan memastikan tempat duduk mereka lebih awal untuk memastikan pengalaman perjalanan yang lancar dan menyeronokkan, terutamanya semasa musim kemuncak perjalanan, termasuk sambutan Krismas, akhir tahun dan Tahun Baharu Cina," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Malaysia Airlines dan Firefly meningkatkan penerbangan tambahan semasa tempoh puncak pada Disember untuk memenuhi permintaan perjalanan yang meningkat termasuk semasa tempoh Krismas.


 
Bagi perjalanan domestik bermula Disember, Malaysia Airlines akan meningkatkan penerbangan dari hab utamanya di Kuala Lumpur ke Sibu daripada 10x kepada 12x seminggu; Tawau dari 10x hingga 16x seminggu dan ke Kuching dari 54x hingga 57x seminggu. 

 

Selain itu, penerbangan Firefly dari Pulau Pinang ke Kota Kinabalu akan meningkat daripada 14x kepada 15x seminggu; ke Langkawi dari 10x hingga 11x seminggu dan dari Lapangan Terbang Subang ke Langkawi dari 12x hingga 13x seminggu.


 
Sementara itu, penerbangan antarabangsa dari Kuala Lumpur ke Sydney akan meningkat daripada 14x kepada 18x seminggu; Melbourne daripada 14x hingga 17x seminggu; Amritsar dari 2x hingga 4x seminggu. Cochin dari 6x hingga 7x seminggu dan Narita dari 12x hingga 14x seminggu.


 
Bagi tempoh perayaan Tahun Baharu Cina, syarikat penerbangan itu akan meningkatkan laluan Kuala Lumpur ke Singapura sebanyak 2x seminggu, meningkatkan kekerapan daripada 56x kepada 58x khususnya dari 7 dan 8 Februari 2024.


 
Sementara itu, kekerapan tambahan ke laluan domestik juga akan ditambah bagi menampung sambutan perayaan, dengan tambang sehala yang menarik bermula daripada RM109 di Semenanjung Malaysia dan daripada RM255 untuk laluan Sabah dan Sarawak. 

 

Malaysia Airlines akan meningkatkan penerbangan dari habnya di Kuala Lumpur ke destinasi domestik utama; dengan peningkatan 3x penerbangan tambahan setiap satu ke Kota Bharu dan Alor Setar; 8x ke Sandakan; 9x ke Sibu; 1x ke Tawau dan 2x ke Kuching. - DagangNews.com