Malaysia berada di kedudukan ke-34 ekonomi paling kompetitif IMD pada 2024, turun tujuh anak tangga | DagangNews Skip to main content

Malaysia berada di kedudukan ke-34 ekonomi paling kompetitif IMD pada 2024, turun tujuh anak tangga

KUALA LUMPUR 18 Jun - Malaysia telah jatuh tujuh anak tangga kepada ke-34 dalam Kedudukan Daya Saing Dunia IMD 2024, manakala Singapura kekal di tangga teratas.

 

Malaysia juga telah jatuh empat anak tangga ke tempat ke-10 daripada 14 negara Asia Pasifik yang termasuk dalam ranking itu, menurut sekolah perniagaan yang berpangkalan di Switzerland, International Institute for Management Development (IMD).

 

Di rantau Asia Tenggara, Malaysia berada di kedudukan lebih rendah daripada Thailand (ke-25) dan Indonesia (ke-27) tetapi lebih tinggi daripada Filipina (ke-52).

 

Kedudukan tahunan, yang dibuat pada tahun 1989, secara tradisinya diawasi dengan teliti oleh kerajaan, ahli akademik, ahli ekonomi, pelabur dan eksekutif korporat. Sebagai tambahan kepada data statistik daripada 67 ekonomi, kedudukan itu juga termasuk tinjauan dengan eksekutif.

 

Tinjauan itu dijalankan antara Mac dan Mei 2024 dalam kalangan 6,612 pengurus peringkat C dan pertengahan daripada 67 ekonomi.

 

 

 International Institute for Management Development

 

 

Malaysia

Pada peringkat makro, Malaysia menduduki tempat tinggi dari segi harga (kedua), infrastruktur asas (ke-10) dan dasar cukai (ke-11).

 

Walau bagaimanapun, ia kurang berdaya saing dalam bidang pendidikan (ke-44), perundangan perniagaan (ke-50), dan produktiviti dan kecekapan (ke-53).

 

Cabaran utama bagi Malaysia adalah untuk meningkatkan pelaburan dalam penyelidikan dan pembangunan bagi meningkatkan daya tahan perniagaan, mengoptimumkan pasaran buruh bagi memaksimumkan produktiviti tenaga kerja, dan mengemas kini dasar dan peraturan untuk meningkatkan daya saing global, kata IMD.

 

Cabaran lain termasuk memanfaatkan teknologi termaju untuk mempercepatkan pertumbuhan produktiviti, serta mengurangkan peningkatan kos melalui peningkatan produktiviti strategik.

 

Pasaran baru muncul seperti China, India, Brazil, Indonesia dan Türkiye telah mengalami pertumbuhan dan pembangunan pesat dalam beberapa dekad kebelakangan ini, dan telah menjadi pemain penting dalam perdagangan, pelaburan, inovasi dan geopolitik, kata IMD.

 

Malaysia, Thailand dan Chile juga sama ada stabil atau bertambah baik, katanya. Kerajaan dan firma di seluruh dunia mesti menyesuaikan diri dengan "persekitaran budaya, institusi dan kawal selia yang berbeza bagi pasaran ini untuk berjaya dalam pasaran tersebut sambil turut berpegang pada piawaian kualiti dan kemampanan global", kata laporan itu.

 

"Kami percaya ekonomi yang paling berdaya saing pada masa hadapan ialah mereka yang dapat menjangka dan menyesuaikan diri dengan konteks global yang berubah ini pada masa yang sama mencipta nilai dan kesejahteraan untuk rakyat mereka," kata pengarah Pusat Daya Saing Dunia IMD, Arturo Bris.

 

Ekonomi dunia menghadapi cabaran daya saing utama, termasuk peralihan kepada ekonomi rendah karbon dan bulat sambil mengambil kira pasaran baru muncul yang meningkatkan integrasi ke dalam ekonomi dunia, dan mengikuti transformasi digital. - DagangNews.com