Malaysia berpotensi raih manfaat besar sebagai pusat CCS | DagangNews Skip to main content

Malaysia berpotensi raih manfaat besar sebagai pusat CCS

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 22 Julai - Malaysia jelas menjadi penerima manfaat besar sebagai hab Penangkapan dan Penyimpanan Karbon (CCS) bukan sahaja kerana memiliki medan dan industri minyak dan gas (O&G) tempatannya tetapi juga sebagai pemancar luar negara strategik, terutamanya di Jepun dan Korea Selatan.

 

Menurut UOB Kay Hian (UOBKH) Research, negara-negara Asia Tenggara seperti Indonesia dan Malaysia memiliki potensi tinggi sebagai hab penyimpanan.

 

“Walaupun teknologi penggunaan karbon dioksida tidak begitu diutamakan berbanding dengan komponen CCS yang lain, rantaian nilai penggunaan CCS semakin meningkat. 

 

“Selain itu, kerjasama kukuh antara pemancar dan kerajaan serta keutamaan teknologi CCS pelbagai merentas sektor pemancar (walaupun penyerap amina kekal sebagai bahan tangkapan CO2 utama) merupakan faktor kepada pembangunan CCS di Malaysia,” katanya.

 

Dalam pada itu, Jepun memilih tiga daripada sembilan projek CCS termaju beroperasi di Malaysia dan daripada ini, satu terletak di Pantai Timur.

 

“Jika dilaksanakan dengan betul, Malaysia boleh mendapat keuntungan besar daripada potensi perdagangan CCS dan pasaran cukai.

“Peningkatan tapak penyimpanan Malaysia bersama pihak berkepentingan Jepun (atau pemancar) didorong oleh takungan O&G yang habis dan akuifer masin yang boleh membangunkan Malaysia menjadi hab penyimpanan kos efektif,” kata firma penyelidikan itu.

 

Di samping itu, ia berkata, projek utamanya adalah Korea Selatan-Malaysia Shepherd CCS, yang akan menggunakan tapak penyimpanan di Sarawak. 

 

Projek itu menyaksikan bilangan pemancar Korea Selatan meningkat dua kali ganda pada 2023.

 

UOBKH Research mengekalkan "market weight" ke atas sektor ini. 

 

“Penilaian sektor sehingga separuh pertama 2024 telah menetapkan harga mencukupi dalam pemangkin berkaitan dengan jangkaan harga minyak menaik dan kadar kapal/ tenaga kerja luar pesisir mungkin kekal pada paras tertinggi sepanjang masa.

 

“Kami percaya 2024 akan menjadi tahun penting untuk menilai pencapaian CCS Petroliam Nasional Bhd,” katanya.- DagangNews.com