Malaysia bersama Laos, Kemboja, Vietnam dan Thailand sertai Eksesais Aman Youyi di China | DagangNews Skip to main content

Malaysia bersama Laos, Kemboja, Vietnam dan Thailand sertai Eksesais Aman Youyi di China

ATM menyertai tentera lima negara dalam Eksesais Aman Youyi 2023.
Oleh Zaki Salleh

KUALA LUMPUR 15 Nov - Malaysia bersama empat negara serantau menyertai China dalam latihan ketenteraan terbesar, Eksesais Aman Youyi 2023 yang diadakan di Guangdong.

 

Negara tersebut ialah Laos, Kemboja, Vietnam dan Thailand dalam latihan yang berkonsepkan operasi bersama.

 

Ini merupakan penglibatan kali pertama Vietnam, Kemboja dan Laos menyertai latihan tersebut. 

 

Delegasi Malaysia diketuai Panglima 21 Grup Gerak Khas, Mejar Jeneral Adi Ridzwan Abdullah bersama 167 orang pegawai serta anggota gabungan pasukan khusus Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

 

 

Atm

 

Turut menjadi sebahagian aset Angkatan Tentera Malaysia ke China ialah kapal peronda KD Selangor.

 

Keseluruhannya eksesais multinasional ini melibatkan kira-kira 3,900 orang anggota tentera selain kelengkapan.

 

Eksesais kali ini berkonsepkan Operasi Bersama Anti Pengganas dan Mengawal Keselamatan Maritim.yang dilaksanakan di beberapa kawasan di Zhanjiang Wilayah Guangdong.

 

Objektif latihan untuk mengeratkan lagi hubungan dan menggalakkan kerjasama ketenteraan antara negara serantau dalam mengekalkan keamanan dan keselamatan bersama. 

 

 

Atm
Adi Ridzwan (kanan) mengetuai delegasi ATM dalam Eksesais Aman Youyi 2023.

 

 

Ia juga untuk meningkatkan keupayaan negara di rantau ini khususnya dalam menangani ancaman keganasan dalam menjaga keselamatan maritim.

 

Latihan bersama ini diadakan ketika China berusaha untuk meningkatkan kepercayaan antara negara sahabat pada masa ketegangan berhubung pertikaian wilayah di Laut China Selatan. 

 

Vietnam dan Malaysia berdepan dengan tuntutan wilayah Beijing di Laut China Selatan yang mana ketegangannya memuncak sejak kebelakangan ini antara China dan Filipina.

 

Eksesais Aman Youyi kali pertama diadakan di Kuala Lumpur melibatkan Malaysia dan China pada tahun 2014.

 

 

Atm
Sebahagian daripada gabungan anggota pasukan khusus yang terlibat dalam latihan ini.

 

 

Ia memberi tumpuan dalam operasi mencari dan menyelamat serta bantuan kemanusiaan yang mana latihan diadakan secara simulasi.

 

Latihan seterusnya yang melibatkan anggota lebih besar termasuk latihan medan diadakan pada tahun 2015 dan 2016 di Malaysia.

 

Edisi 2023 ini pula merupakan kali pertama China menjadi tuan rumah dengan pelaksanaan eksesais yang lebih besar.- DagangNews.com