Malaysia buat keputusan mengenai projek kereta api berkelajuan tinggi HSR KL-Singapura tahun ini | DagangNews Skip to main content

Malaysia buat keputusan mengenai projek kereta api berkelajuan tinggi HSR KL-Singapura tahun ini

KUALA LUMPUR 18 Julai - Malaysia akan membuat keputusan dalam beberapa bulan akan datang sama ada akan meneruskan projek laluan kereta api berkelajuan tinggi bernilai berbilion ringgit antara Kuala Lumpur dan Singapura.

 

Kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim sedang menimbang cadangan daripada beberapa konsortium swasta yang telah disenarai pendek.

 

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook dalam temu bual pada Rabu berharap, kabinet Malaysia akan membuat keputusan mengenai daya maju projek itu menjelang akhir suku keempat.

 

 

"Sebaik sahaja kami mempunyai keputusan dasar untuk meneruskan projek kereta api berkelajuan tinggi itu, kami akan memulakan rundingan dengan Singapura," katanya, lapor Bloomberg.

 

Kerajaan telah menyenarai pendek tiga daripada tujuh konsortium yang mengemukakan cadangan selepas mengeluarkan permintaan maklumat akhir tahun lepas, kata Anthony, yang enggan mendedahkan nama syarikat yang terlibat.

 

Beliau berkata, dasar kerajaan adalah untuk memiliki aset strategik seperti kereta api berkelajuan tinggi yang diberikan kepada kumpulan yang sekurang-kurangnya 51% dimiliki oleh firma Malaysia.

 

Cadangan berasingan yang diketuai oleh YTL Corp, Berjaya Land Bhd, dan China Railway Construction Corporation telah disenarai pendek untuk projek itu, lapor The Edge pada Mac, memetik sumber yang tidak dinamakan.

 

YTL dan Berjaya masing-masing dikawal oleh hartawan Francis Yeoh dan Vincent Tan.

 

Pelan untuk laluan kereta api sepanjang 350km antara Kuala Lumpur dan Singapura diluluskan pada 2013 tetapi kemudian dibatalkan tujuh tahun kemudian kerana salah faham mengenai kos dan perkara lain.

 

Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar bertitah pada Disember 2023, baginda akan mendesak untuk menghidupkan semula projek itu dan mencadangkan ia disalurkan melalui Forest City, sebuah pembangunan mega yang bermasalah di Selat Singapura di mana baginda memiliki kepentingan. 

 

Sultan Ibrahim menjadi  Yang di-Pertuan Agong ke-17 pada Januari di bawah sistem raja bergilir negara, jawatan yang akan disandangnya untuk lima tahun akan datang.

 

Landasan kereta api itu — yang bertujuan mengurangkan masa perjalanan antara dua bandar kepada 90 minit daripada lebih empat jam dengan menaiki kereta — dianggar menelan belanja sekitar RM100 bilion (AS$21.4 bilion) sebagai projek yang dibiayai kerajaan.

 

Anthony mencadangkan, kos boleh menjadi lebih rendah bergantung kepada cadangan yang dipilih kerajaan. 

 

Setakat ini pihak berkuasa tidak menolak bantuan untuk projek itu, tetapi beliau berkata, kerajaan tidak berminat untuk menyediakan jaminan bagi projek itu kerana ia akan menambah beban hutang Malaysia.

 

"Kami pasti tidak mahu meningkatkan liabiliti kami, katanya. Terdapat banyak perkara lain yang boleh memberi insentif kepada sektor swasta," katanya. 

 

Projek itu akhirnya boleh menjadi bahagian penting daripada rangkaian kereta api yang disokong Beijing yang menghubungkan China dengan sebahagian besar wilayah itu.

 

Anthony berkata, Malaysia berada di landasan yang betul untuk melengkapkan laluan kereta apinya yang dibina di China yang menghubungkan pantai timur dan barat Semenanjung Malaysia menjelang akhir 2026 dan melancarkan perkhidmatan pada tahun berikutnya.

 

"Beliau membangkitkan cadangan dengan Thailand untuk menghubungkan projek itu dengan rangkaian kereta apinya. Katanya, iaakan menghubungkan Asia Tenggara ke China melalui kereta api.

 

"Saya pasti kami boleh terus mendesak dan terus meyakinkan rakan sejawatan kami dari Thailand, Laos untuk mengambil bahagian dalam keseluruhan perkara ini," katanya.- DagangNews.com