Malaysia kini berada di kedudukan `cukup manis' menarik pelaburan asing, kata ACCCIM | DagangNews Skip to main content

Malaysia kini berada di kedudukan `cukup manis' menarik pelaburan asing, kata ACCCIM

Presiden Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Bersekutu Malaysia (ACCCIM), Tan Sri Low Kian Chuan

KUALA LUMPUR 10 Sept - Malaysia kekal berada di tempat `cukup manis' untuk mengukuhkan kedudukannya sebagai lokasi alternatif yang menarik bagi pelaburan langsung asing yang mencari kepelbagaian dan konfigurasi semula rantaian bekalan, kata Tan Sri Low Kian Chuan.

 

Presiden Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Bersekutu Malaysia (ACCCIM) itu berkata sudah tiba masanya untuk Malaysia mempamerkan dirinya sebagai `tanah yang banyak menyediakan peluang' kepada pelabur di seluruh dunia, disokong oleh dasar ekonomi pragmatik, ekosistem perniagaan yang kondusif dan iklim pelaburan yang menggalakkan.

 

Low, yang merupakan pengerusi penganjur Konvensyen Usahawan Cina Sedunia (WCEC) ke-17, berkata kerajaan Madani diterajui Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, juga telah membentangkan pelan strategik nasional dan pelan hala tuju untuk memartabatkan Malaysia ke arah menjadi kuasa ekonomi serantau.

 

"Kami percaya pembaharuan ekonomi dan aspek penting lain akan memacu Malaysia ke tahap kebangkitan ekonomi seterusnya," katanya dalam ucapannya pada majlis perasmian WCEC ke-17 di sini hari ini.

 

Low turut mengenengahkan peluang-peluang pelaburan yang berkembang pesat bagi pelabur domestik dan luar negara di dalam industri bernilai tinggi berpertumbuhan tinggi di Malaysia.

 

Ini termasuk semikonduktor, AI, EV, pusat data, pelaburan hijau dan pemula teknologi, tenaga boleh diperbaharui, pertanian pintar dan industri makanan halal.

 

Menjelaskan tema WCEC ke-17 "Membayangkan Semula Masa Depan", Low berkata ia paling sesuai kerana perniagaan beroperasi dalam realiti dan tuntutan baharu.

 

"Dalam persekitaran yang berbeza dengan kerumitan, teknologi yang mengganggu, dasar ekonomi yang berbeza, pemecahan geoekonomi dan perubahan iklim, inovasi, kreativiti dan penyesuaian adalah kunci," katanya.

 

Beliau juga berkata pemimpin kerajaan dan perniagaan memerlukan idea yang berfikiran ke hadapan, penyelesaian dan usaha yang diselaraskan untuk membina masa depan yang lebih baik.

 

"Dengan bersinergi, berkongsi pengetahuan, memanfaatkan kekuatan satu sama lain dengan pengalaman gabungan, dewan perniagaan boleh membantu ahli mereka untuk maju ke hadapan dan mencapai matlamat bersama," katanya.

 

Low juga berkata ACCCIM akan terus menjadi penyokong utama kepentingan perniagaan, bekerjasama dengan kerajaan untuk mengharungi cabaran tempatan dan global serta menyokong ekosistem perniagaan.

 

WCEC ke-17 menyaksikan penyertaan daripada lebih 4,000 perwakilan tempatan dan asing. - DagangNews.com