Usaha sama Resintech, SEDC Energy bakal perkukuhkan perdagangan plastik industri, sokong RE di Sarawak | DagangNews Skip to main content

Usaha sama Resintech, SEDC Energy bakal perkukuhkan perdagangan plastik industri, sokong RE di Sarawak

Dari kiri, Datuk Abdul Fatah Iskandar, Pengerusi Resintech Berhad, Datuk Teh Leng Kang, Pengarah Eksekutif Resintech Berhad dan Robert Hardin, Ketua Pegawai Eksekutif SEDC Energy Sdn Bhd.
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 17 Sept - Resintech Berhad bakal mengukuhkan jejaknya dalam sektor plastik industri di Sarawak menerusi penubuhan usaha sama dengan SEDC Energy Sdn. Bhd.

 

Kerjasama antara pembuat paip plastik pelbagai jenis, tangki air dan kelengkapan dengan SEDC Energy juga bertujuan untuk meningkatkan perdagangan produk plastik industri di wilayah tersebut.

 

Perkongsian ini memanfaatkan kepakaran kedua-dua entiti, meletakkan syarikat usaha sama yang baru, Johan Intan Sdn Bhd untuk memanfaatkan peluang yang muncul dalam pasaran plastik industri.

 

Sebagai sebahagian daripada perjanjian, SEDC Energy akan melanggan 40,000 saham biasa baharu dalam Johan Intan yang mewakili pegangan ekuiti sebanyak 40% manakala Resintech memegang baki 60%.

 

Perjanjian Pemegang Saham antara SEDC Energy dan Johan Intan, anak syarikat milik penuh Resintech telah ditandatangani oleh Datuk Teh Leng Kang, Pengarah Eksekutif Resintech Berhad dan Ketua Pegawai Eksekutif SEDC Energy, Robert Hardin.

 

SEDC Energy adalah anak syarikat milik penuh Sarawak Economic Development Corporation (SEDC), yang berdedikasi untuk memacu inisiatif tenaga boleh diperbaharui (RE) negeri tersebut.

 

Kerjasama Resintech dengan SEDC Energy juga selaras dengan matlamat dan cita-cita Sarawak dalam tenaga hijau dan kelestarian. 

 

Perkongsian ini melengkapkan usaha SEDC Energy dalam membina ekosistem yang mampan, termasuk projek-projek canggih seperti pengeluaran bahan bakar penerbangan mampan (SAF) dari penanaman alga di Sarawak, meletakkan negeri ini di barisan hadapan pembangunan RE di Asia Tenggara.

 

Usaha sama yang dicadangkan mengikuti memorandum persefahaman (MoU) yang ditandatangani pada 15 Jun 2023 antara Resintech Plastics (Sarawak) Sdn. Bhd. dan SEDC Energy.

 

Mengulas mengenai usaha sama ini, Pengarah Urusan Resintech, Datuk Dr. Teh Kim Poo berkata, pihaknya teruja bergabung tenaga dengan SEDC Energy untuk kehadiran yang lebih kukuh di Sarawak. 

 

"Usaha sama ini akan meningkatkan kemampuan perdagangan Resintech dan membuka pintu kepada peluang baru dalam sektor industri Sarawak yang berkembang pesat. 

 

"Dengan menggabungkan kepakaran industri kami dan kedudukan strategik SEDC Energy di Sarawak, kami berhasrat untuk memacu nilai bagi kedua-dua pihak berkepentingan kami dan ekonomi tempatan,” katanya dalam kenyataan hari ini.

 

Resintech percaya bahawa usaha sama dengan SEDC Energy akan memperkuat prestasi kewangan syarikat dengan memperluas peluang pasaran dan memperoleh aliran pendapatan yang stabil dari pasaran Sarawak. 

 

Usaha sama ini pada mulanya akan memfokuskan kepada perdagangan produk plastik industri, dengan kemungkinan berkembang ke pengeluaran berdasarkan permintaan pasaran pada masa hadapan.

 

Usaha sama ini juga mencerminkan komitmen berterusan Resintech terhadap prinsip-prinsip alam sekitar, sosial, dan tadbir urus (ESG), meletakkan Syarikat sebagai peneraju dalam amalan industri mampan sambil menyokong peralihan Sarawak kepada penyelesaian tenaga yang lebih bersih melalui inisiatif seperti pengeluaran SAF berasaskan alga. - DagangNews.com