Malaysia muncul negara Asia Tenggara kedua paling popular bagi pembeli rumah dari China - IQI Global | DagangNews Skip to main content

Malaysia muncul negara Asia Tenggara kedua paling popular bagi pembeli rumah dari China - IQI Global

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 3 April - Malaysia menjadi negara Asia Tenggara kedua paling popular dalam kalangan pembeli rumah kediaman dari China pada 2023.

 

Menurut firma hartanah dan pelaburan IQI Global, ini didorong oleh lokasi Malaysia yang strategik, kestabilan ekonomi, kemudahan pendidikan bertaraf antarabangsa dan pasaran hartanah yang semakin berkembang.

 

IQI Global yang merupakan ahli kumpulan teknologi hartanah Juwai IQI berkata, Malaysia merupakan antara tiga negara teratas di Asia Tenggara yang menjadi pilihan bagi pembeli rumah China sejak lima tahun lalu.

 

Pengasas bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Juwai IQI, Kashif Ansari berkata, tahun lalu juga menyaksikan Malaysia memintas Vietnam untuk berada di tempat kedua paling popular di rantau ini.

 

iqi
Pengasas bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Juwai IQI, Kashif Ansari

 

"Thailand adalah satu-satunya destinasi di Asia Tenggara yang secara konsisten mendapat kedudukan lebih tinggi daripada Malaysia. 

 

"Negara tersebut  telah menjadi destinasi nombor satu pembeli China sejak sebelum 2018 lagi," katanya dalam kenyataan media hari ini.

 

Kashif berkata, pihaknya percaya Malaysia akan terus mengekalkan kedudukannya di rantau Asia Tenggara dalam tempoh dua tahun akan datang.

 

Menurut tinjauan IQI, pembeli warga China mengatakan mereka mahu tinggal di Malaysia dan pada masa yang sama menganggap pembelian hartanah di negara ini sebagai pelaburan yang baik.

 

Katanya, menghantar anak-anak ke sekolah antarabangsa tempatan merupakan salah satu dorongan kepada rakyat China untuk membeli rumah di negara ini.

 

Selain itu, IQI berkata, segmen pesara juga merupakan kumpulan yang sangat menguntungkan bagi Malaysia dengan pesara dari China memilih negara ini kerana gaya hidup dengan kos yang masih dalam kemampuan.

 

Pesara dari China, katanya, telah menyertai mereka dari UK dan bahagian lain di Eropah dalam memilih Malaysia sebagai destinasi persaraan.

 

"Jika anda datang ke Malaysia di bawah visa Platinum MM2H (Malaysia My Second Home), anda mesti membuat deposit sekurang-kurangnya RM5 juta. Jadi, pesara ini mencurahkan sejumlah besar wang ke dalam ekonomi tempatan.

 

"Pesara Cina biasanya tidak tinggal di sini selama 365 hari penuh setahun. Mereka sering pulang ke China untuk melawat keluarga dan rakan-rakan. 

 

"Data terbaik kami menunjukkan bahawa pesara Cina yang mempunyai rumah di Malaysia menghabiskan purata sekitar 150 hari setahun di sini. Tiada data kukuh mengenai perkara ini, jadi anggaran itu berdasarkan perbualan yang kami ada dengan pelanggan kami," kata Kashif.

 

rum
Lokasi  strategik menjadi antara sebab mengapa Malaysia menjadi pilihan pembeli rumah kediaman warga China. Gambar DagangNews

 

Walaupun Malaysia mengekalkan kedudukannya sebagai destinasi pilihan untuk pelaburan, Kashif berkata, dinamik pembeli asing di Malaysia mencerminkan persaingan di kalangan negara Asia Tenggara untuk pelaburan China, baik dalam harta kediaman dan dalam sektor ekonomi lain.

 

"Ledakan ekonomi China dalam beberapa dekad yang lalu adalah berdasarkan pelaburan asing, tetapi hari ini, Asia Tenggara menerima lebih banyak pelaburan langsung asing daripada China sendiri. 

 

"Oleh kerana Malaysia mengambil bahagian dalam pelaburan ini, ia boleh melihat ke hadapan untuk meningkatkan tahap kekayaan dan ekonomi kecanggihan pada tahun-tahun akan datang," katanya.

 

Selain itu, pembinaan infrastruktur baharu seperti RTS Link Johor Bahru–Singapura berjaya menarik sejumlah besar pelaburan. 

 

Menurut Kashif, pembeli percaya projek-projek ini akan meningkatkan nilai hartanah.

 

"Kita boleh menjangkakan keadaan akan terus berubah-ubah dan Malaysia akan terus mendapat manfaat daripada peralihan pelaburan ke Asean dan keinginan pembeli asing untuk gaya hidup yang menarik pada harga berpatutan dan di lokasi yang selesa," katanya.- DagangNews.com