Malaysia pajak kereta api penumpang dari China dalam perjanjian RM10.7 bilion selama 30 tahun | DagangNews Skip to main content

Malaysia pajak kereta api penumpang dari China dalam perjanjian RM10.7 bilion selama 30 tahun

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 14 Ogos - Malaysia akan memeterai perjanjian pajakan RM10.7 bilion dengan China untuk memperoleh tambahan 62 tren penumpang untuk Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), kata Menteri Pengangkutan Loke Siew Fook.

 

Jumlah tersebut akan dibayar secara ansuran dalam tempoh 30 tahun.

 

Kos sebenar akan dimuktamadkan selepas selesai rundingan dengan kerajaan China dalam masa terdekat, katanya pada sidang media di sini hari ini. Turut hadir Menteri Ekonomi Rafizi Ramli.

 

Loke berkata hampir 90% daripada 68 kereta api penumpang yang dikendalikan oleh KTMB dikeluarkan oleh China Railway and Rolling Stock Corporations (CRRC), sebuah syarikat milik kerajaan.

 

Loke berkata kerajaan telah melabur berbilion ringgit dalam perkhidmatan rel, namun penggunaan di Malaysia kini hanya pada 30%.

 

"Saya berharap inisiatif ini akan meningkatkan kebolehpercayaan perkhidmatan rel dan meningkatkan penggunaan, di samping mengurus aspek kewangan untuk mendapatkan set tren," katanya.

 

Sementara itu, Rafizi berkata rancangan komprehensif sedang dijalankan untuk meningkatkan pengangkutan awam di Malaysia, dengan penekanan khusus untuk menambah baik kesalinghubungan di Lembah Klang.

 

Kerajaan menyasarkan penambahbaikan dalam tiga bidang utama: perkhidmatan bas, rangkaian rel dan sambungan ‘first and last mile’.

 

Stesen bas di Kuala Lumpur akan dinaik taraf secara berperingkat, mulai tahun depan, bersama dengan penambahbaikan laluan pejalan kaki, katanya.

 

Rafizi juga berkata untuk mencapai 80% penggunaan landasan kereta api di Semenanjung Malaysia menjelang 2030, kerajaan telah membangunkan rancangan untuk meningkatkan perkhidmatan kereta api penumpang di seluruh Malaysia dari 2024 hingga 2030. Ini akan dilaksanakan secara berperingkat.

 

Kerajaan bercadang menambah bilangan tren penumpang di seluruh negara kepada 299, tambahnya.

 

“Inisiatif yang dikenal pasti dalam pelan ini akan dilaksanakan secara berperingkat, memastikan pendekatan yang teratur sejajar dengan matlamat ekonomi dan pembangunan negara.

 

Usaha ini akan menjadi fokus utama Rancangan Malaysia Ke-13, yang akan diperkenalkan tahun depan. - DagangNews.com