MARC kekalkan penarafan AAA untuk Malaysia, rujuk penyatuan monetari dan fiskal berhemat sebagai penting | DagangNews Skip to main content

MARC kekalkan penarafan AAA untuk Malaysia, rujuk penyatuan monetari dan fiskal berhemat sebagai penting

Kedudukan perdagangan luar Malaysia dijangka kekal stabil, disokong oleh lebihan akaun semasa yang berterusan. - Gambar hiasan Pelabuhan Tanjung Pelepas

KUALA LUMPUR 11 Dis - Malaysian Rating Corporation Bhd (MARC) telah mengesahkan penarafan kedaulatan AAA atau stabil pada keuntungan kredit Malaysia, merujuk kepada ekonomi negara yang kompetitif dan pelbagai, lebihan akaun semasa yang berterusan, dasar monetari berhemat dan pasaran modal mendalam sebagai faktor utama.

 

“Prospek yang stabil mencerminkan jangkaan kami bahawa kesinambungan dasar ekonomi akan mengekalkan momentum pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK), sambil membantu menangani kecekapan fiskal, tahap subsidi yang tinggi dan tahap hutang kerajaan,” kata agensi penarafan itu dalam satu kenyataan.

 

Menurut MARC, kedudukan perdagangan luar Malaysia dijangka kekal stabil, disokong oleh lebihan akaun semasa yang berterusan dan langkah berterusan untuk meningkatkan pengumpulan rizab asing dengan meningkatkan potensi eksport.

 

Ia menambah bahawa profil kredit Malaysia boleh diperkukuhkan lagi jika kerajaan melaksanakan usaha penyatuan fiskalnya termasuk langkah meluaskan hasil dan rasionalisasi perbelanjaan, disokong oleh peningkatan dalam perpaduan politik dan struktur ekonomi yang disasarkan.

 

Selepas menilai profil kredit, MARC menekankan bahawa Malaysia menghadapi cabaran kredit termasuk potensi turun naik dalam trajektori pertumbuhan dalam jangka sederhana, tahap fiskal dan hutang yang tinggi, dan kestabilan politik.

 

"Defisit fiskal semakin mendalam kepada 6.4% pada 2021 di tengah-tengah pandemik, mendorong kerajaan untuk menumpukan pada penyatuan fiskal, dengan sasaran nisbah defisit fiskal kepada KDNK 5% pada 2023 (2022 menurun 5.6%)," kata MARC.

 

Ia mengunjurkan bahawa hutang kerajaan berkemungkinan kekal tinggi berikutan keperluan untuk membiayai agenda pembangunan dan sosioekonomi negara.

 

“Walaupun dalam had berkanun, paras hutang kerajaan meningkat pada 60.3% daripada KDNK pada 2022 (63.3% pada 2021) dan Kementerian Kewangan menjangka nisbah ini mencapai 62% daripada KDNK pada 2023,” kata MARC.- DagangNews.com