Maybank umum pengurusan kanan baharu berkuat kuasa 1 Mac 2024 | DagangNews Skip to main content

Maybank umum pengurusan kanan baharu berkuat kuasa 1 Mac 2024

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 20 Feb - Kumpulan Maybank mengumumkan pelantikan baharu barisan pengurusan tertingginya, untuk memacu pertumbuhan perniagaan Kumpulan dan membuka potensi penuhnya, memastikan kemampanan jangka panjang dan kecemerlangan prestasi, selaras dengan aspirasi M25+.

 

Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Kumpulan Maybank, Dato’ Khairussaleh Ramli berkata, “Pelantikan ini akan membolehkan kami mengukuhkan keupayaan pasukan kepimpinan tertinggi kami, membina pengalaman dan latar belakang yang pelbagai antara satu sama lain.

 

"Ini akan menjadi penting dalam memastikan kami berada pada kedudukan yang baik untuk memacu Maybank ke hadapan, sambil kami mengejar objektif strategik M25+ kami dan seterusnya serta terus memberikan nilai yang luar biasa kepada pelanggan dan pihak berkepentingan kami.”

 

Pelantikan baharu adalah seperti berikut, berkuat kuasa 1 Mac 2024:

 

• Dato’ Muzaffar Hisham kini CEO Kumpulan, Perbankan Global, akan menggantikan Dato’ Mohamed Rafique Merican sebagai CEO Kumpulan, Perbankan Islam dan CEO Maybank Islamic Berhad.

 

Muzaffar ialah seorang jurubank berpengalaman dengan lebih 25 tahun pengalaman perbankan serantau merangkumi perbankan borong, perbankan korporat dan pelaburan serta perbankan Islam.

 

 

muzaffar
                                         Dato’ Muzaffar Hisham

 

 

Beliau akan bertanggungjawab dalam menyampaikan skala dan keluasan untuk perbankan Islam dalam Kumpulan, menerajui cita-cita kepimpinan global Kumpulan dalam pengurusan kekayaan Islam, dan merintis penyelesaian digital yang inovatif untuk Kumpulan.

 

Rafique akan memegang jawatan sebagai Penasihat bermula 1 Mac 2024 dan akan bersara daripada Kumpulan Maybank pada 20 Jun 2024.

 

• Dato’ John Chong, yang kini berkhidmat sebagai CEO Kumpulan, Perkhidmatan Kewangan Komuniti (CFS), akan dilantik sebagai CEO Kumpulan Perbankan Global, mengambil alih daripada Dato’ Muzaffar.

 

Dengan tempoh perkhidmatan di Kumpulan Maybank sejak 1993 dan lebih tiga dekad pengalaman perkhidmatan kewangan serantau, beliau akan mengukuhkan penyampaian cadangan perbankan borong serantau dengan penekanan yang lebih untuk memperdalam liputan dan hubungan kami merentasi segmen berbeza dan penyelesaian sektor yang ditempah khas, sejajar dengan Kumpulan Strategi dan aspirasi M25+ Perbankan Global.

 

 

Dato’ John Chong
                         Dato’ John Chong

 

 

John juga sebelum ini CEO Kumpulan Perbankan Pelaburan Maybank dan Maybank Investment Bank Berhad. Sepanjang tempoh perkhidmatannya, perniagaan mengalami pertumbuhan dalam bahagian pasaran serantau, mengukuhkan dirinya sebagai salah satu bank pelaburan terkemuka ASEAN sambil mengekalkan peneraju pasarannya di Malaysia.

 

• Syed Ahmad Taufik Albar akan dilantik sebagai CEO Kumpulan CFS yang baharu. Taufik menyertai Maybank dengan kerjaya cemerlang yang menjangkau lebih 25 tahun dan mempunyai pengalaman luas dalam kedua-dua organisasi domestik dan antarabangsa.

 

Beliau memulakan kerjayanya dengan Shell dan mempunyai kerjaya penting di RHB, berkhidmat sebagai Pengarah Urusan Perbankan Borong Kumpulan dan CFO Kumpulan.

 

Tanggungjawab utama Taufik adalah untuk memacu penggubalan dan pelaksanaan strategi perniagaan untuk CFS Kumpulan.

 

 

Syed Ahmad Taufik Albar
                            Syed Ahmad Taufik Albar

 

 

Ini termasuk menterjemahkan pelan korporat Kumpulan M25+ ke dalam inisiatif strategik peringkat perniagaan di seluruh pasaran utama Maybank, mengukuhkan kelebihan daya saing melalui keupayaan digital yang memfokuskan pada perjalanan pelanggan dan keterpusatan, dan menerajui model perniagaan yang cekap untuk CFS.

 

Selain itu, Steffano Ridwan, yang kini Pengarah, CFS PT Bank Maybank Indonesia Tbk (MBI) telah dicalonkan untuk dilantik sebagai Presiden Pengarah MBI, berkuat kuasa 1 April 2024.

 

Pelantikan ini tertakluk kepada kelulusan daripada Otoritas Jasa Keuangan ( OJK) dan pemegang saham syarikat, yang akan diperolehi melalui Mesyuarat Agung Pemegang Saham Tahunan.

 

 

Steffano Ridwan
                        Steffano Ridwan

 

 

Steffano akan bertanggungjawab untuk memperkukuh usaha pendigitalan dan transformasi untuk meningkatkan MBI melalui pembangunan penyelesaian yang berpaksikan pelanggan dan keupayaan digital baharu untuk menyokong pertumbuhan runcit dan PKS serta terus membina francais perbankan global dan perniagaan perbankan Syariah, khususnya pengurusan kekayaan.

 

Beliau akan menggantikan Taswin Zakaria yang akan menamatkan penggalnya sebagai Presiden Pengarah pada 31 Mac 2024. - DagangNews.com