Mega First diramal catat keputusan lebih baik pada 2HFY24 disokong pemulihan perniagaan oleokimia | DagangNews Skip to main content

Mega First diramal catat keputusan lebih baik pada 2HFY24 disokong pemulihan perniagaan oleokimia

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 4 Sept - Mega First Corporation Bhd diramal bersedia merekodkan keputusan lebih baik pada separuh kedua berakhir 31 Disember 2024 (2HFY24) disokong peningkatan ketersediaan tenaga dan pemulihan perniagaan oleokimia.

 

Public Investment Bank (PublicInvest berkata, syarikat itu menjangkakan ketersediaan tenaga di loji kuasa hidro Don Sahong meningkat antara 98% hingga 99% semasa musim hujan, di samping margin normal untuk segmen sumber.

 

"Loji kuasa hidro Don Sahong akan menjalani baik pulih pertamanya untuk semua turbin bermula dari Januari 2025, yang boleh mengambil masa sehingga tiga bulan berbanding tempoh penyelenggaraan biasa 10 hingga 12 hari,” katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma penyelidikan itu berkata, perkembangan positif kumpulan itu termasuk jangkaan pemulihan Edenor Technology, perniagaan oleokimia 50% milik Mega First, yang dijangka mendapat manfaat daripada penggunaan kapasiti yang lebih tinggi pada 2HFY24.

 

Selain itu, syarikat itu berada di peringkat akhir untuk mendapatkan perjanjian pembelian kuasa dan perjanjian konsesi baharu yang akan meliputi kesemua lima turbin di kilang Don Sahong. 

 

Katanya, perjanjian itu dijangka dimuktamadkan menjelang akhir tahun.

 

"Segmen sumber menunjukkan peningkatan yang ketara, dengan operasi batu kapur berjalan pada penggunaan kapasiti 70%. 

 

"Terutamanya, 1HFY24 menyaksikan keuntungan sebelum cukai segmen melepasi keseluruhan FY23, didorong peningkatan jumlah jualan dan kos kok haiwan peliharaan yang lebih rendah,” katanya.

 

Kumpulan itu juga dilaporkan hampir mendapatkan sebidang tanah komersial di Setia Alam untuk pembinaan hospital.

 

Kemudahan itu, yang akan bermula dengan 130 katil dan akhirnya berkembang kepada 230 katil, dijangka mengambil masa sehingga empat tahun setengah untuk memulakan operasi.

 

"Kami mengekalkan saranan 'outperform' dengan harga sasaran RM5.36 sesaham berdasarkan perjanjian dan jangkaan pertumbuhan pendapatan sebagai pemangkin penilaian semula utama," katanya. - DagangNews.com