Memandu ke Genting Highland bakal dikenakan caj tol | DagangNews Skip to main content

Memandu ke Genting Highland bakal dikenakan caj tol

Pembinaan bangunan menyerupai plaza tol di jalan Batang Kali-Gohtong Jaya di Genting Higland. - Gambar paultan.org

KUALA LUMPUR 20 Okt - Orang ramai yang memandu ke Genting Highlands bakal dikenakan caj tol tidak lama lagi, seperti yang disahkan oleh jurucakap Lingkaran Cekap Sdn Bhd, syarikat yang bertanggungjawab menguruskan jalan di tanah tinggi itu.

 

Pengesahan itu susulan tersebarnya gambar tular yang menggambarkan struktur dalam pembinaan di jalan Batang Kali-Gohtong Jaya, yang membawa kepada spekulasi meluas di kalangan netizen bahawa ia boleh menjadi plaza tol.

 

Menurut portal berita Sin Chew Daily, jurucakap Lingkaran Cekap menyatakan bahawa firma itu akan mengawasi operasi tol dengan caj hanya dikenakan kepada kenderaan yang menghala ke Genting Highlands dan bukan untuk mereka yang turun.

 

Walau bagaimanapun, butiran khusus mengenai tarikh permulaan dan caj tol yang tepat masih belum disahkan.

 

Jurucakap itu menjelaskan bahawa Genting Malaysia Bhd membina jalan di tanah tinggi pada pertengahan 1960-an dan bertanggungjawab ke atas penyelenggaraannya sejak itu.

 

“Lingkaran Cekap bertanggungjawab ke atas kerja-kerja jalan raya Genting, termasuk menyelenggara cerun, tanah runtuh, membersihkan pokok tumbang, memotong rumput liar, menyelenggara sistem kumbahan dan lampu jalan dan, yang paling penting, menyelenggara jalan raya,” katanya.

 

Selain itu, menangani khabar angin yang tersebar bahawa operasi tol akan bermula pada Jun 2024, dengan caj antara RM2.50 dan RM3, jurucakap itu menegaskan bahawa perbincangan lanjut perlu sebelum pengumuman rasmi boleh dibuat.

 

Caj tol setelah ditentukan akan mencerminkan perbelanjaan yang berkaitan dengan penyelenggaraan jalan raya, merangkumi pelbagai tugas penting.

 

Menurut laporan tahunan Genting 2022, syarikat itu memegang 49.4% kepentingan dalam Lingkaran Cekap. - DagangNews.com