Membebaskan kuasa RPA: Mengubah proses perniagaan demi masa depan digital | DagangNews Skip to main content

Membebaskan kuasa RPA: Mengubah proses perniagaan demi masa depan digital

RPA beroperasi dengan meniru tindakan manusia dan mampu mengendalikan jumlah tugas berasaskan peraturan yang tinggi. - Gambar Possessed Photography/ Unsplash
Oleh Hew Wee Choong, Ketua Pasukan ASEAN, Cyclone Robotics

SAMA seperti sektor pembuatan yang telah lama mengaplikasikan penggunaan robotik dalam barisan pemasangan mereka, Automasi Proses Robotik (RPA) ialah "robot" perisian yang membantu mengangkat bebanan berat dengan intensif buruh dan tugasan berulang dalam aliran kerja moden.

 

Ia beroperasi dengan meniru tindakan manusia dan mampu mengendalikan jumlah tugas berasaskan peraturan yang tinggi.

 

Sebagai sistem agnostik, RPA dibina di atas sistem sedia ada menggunakan skrip pada platform tanpa kod dan Platform Pemprosesan Dokumen Pintar, ditanam dengan OCR (Pengecaman Aksara Optik) dan teknologi Kecerdasan Buatan lain seperti Pemprosesan Bahasa Semula Jadi, Penglihatan Komputer dan sebagainya.

 

Ini bermakna RPA sangat serba boleh dan boleh digunakan pada mana-mana sistem sedia ada tanpa memerlukan langkah invasif atau baik pulih sepenuhnya.

 

RPA telah berkembang pesat daripada fiksyen sains kepada teknologi canggih dalam beberapa dekad sahaja dengan kemampuan membaca dokumen, memasukkan data asas dan mengendalikan pertanyaan pelanggan serta memandu kereta. Walaupun sesetengah orang ramai masih mengekalkan RPA dalam pemerhatian untuk menentukan potensi ROI dan menilai aplikasinya, pengguna awal teknologi itu telah lama mendahului serta dilengkapi dengan kelebihan operasi baharu dalam RPA.

 

Hew Wee Choong
           Hew Wee Choong

 

Beberapa tahun-tahun kebelakangan ini, RPA telah bersepadu secara halus ke dalam pelbagai sektor lalu mewujudkan cara bekerja yang baharu serta menambah aliran kerja. Dalam sektor kewangan, potensi kes penggunaan untuk RPA adalah luas dan inovatif.

 

RPA boleh menyelaraskan tugas rutin seperti memasukkan dan menyelaraskan data, mempercepat pemprosesan gadai janji dan pinjaman, meningkatkan pengesanan penipuan melalui pemantauan masa nyata, mengautomasikan penerimaan pelanggan dan pengurusan akaun, malah memberikan cerapan yang terdorong daripada data untuk keputusan pelaburan. Dengan kapasiti RPA untuk meningkatkan kecekapan operasi dan mengurangkan kesilapan manusia ia adalah kuasa dinamik yang membentuk semula landskap kewangan.

 

Sementara itu, dalam sektor penjagaan kesihatan, kes-kes penggunaan RPA merangkumi kecekapan pentadbiran kepada inovasi penjagaan pesakit. RPA boleh mengautomasikan penjadualan janji temu, pemprosesan tuntutan insurans dan pengebilan sekali gus membolehkan penyedia penjagaan kesihatan mengoptimumkan pengurusan kitaran hasil mereka. Selain daripada itu, RPA boleh membantu pengurusan rekod pesakit, memastikan ketepatan data dan pematuhan privasi. Ia juga berpotensi untuk menyokong penyelidikan perubatan dengan mengautomasikan analisis data dan mempercepat proses penemuan ubat.

 

RPA yang serba boleh juga sedang memacu perubahan transformatif dalam pelbagai industri dan ia telah mengukuhkan kedudukannya sebagai kuasa transformatif dalam landskap perniagaan moden - jumlahnya melambangkan kedudukannya.

 

Pertumbuhan dan Trend RPA di Asia

Asia adalah sebuah hab kemajuan teknologi yang sedang berkembang pesat dan telah menerima RPA dengan tangan terbuka. Rantau ini menyaksikan pergolakan yang luar biasa dengan RPA kerana ia merevolusikan cara industri berfungsi secara keseluruhannya.

 

Di peringkat global, pasaran RPA diunjurkan berkembang pada CAGR sebanyak 29.7% sehingga 2028 - ini meletakkan konteks CAGR untuk rantau Asia-Pasifik, dengan unjuran CAGR yang lebih tinggi sebanyak 34.8% untuk tempoh yang sama.

 

Rantau ini semakin menjadi tumpuan untuk pelaksanaan RPA berkat penggunaan tenaga kerja digital dalam pasaran utama dan pengiktirafan yang semakin berkembang terhadap kelebihan praktikal RPA dalam mengautomasikan proses perniagaan merentas sektor pengguna akhir yang berbeza. 

 

 

parafrasa
Gambar hiasan - Possessed Photography/ Unsplash

 


Selain itu, terdapat peningkatan minat dalam teknologi yang didayakan AI akibat ledakan pemprosesan bahasa semula jadi AI yang menjadi tumpuan pada tahun ini.

 

Penyelesaian yang didayakan oleh AI kekal sebagai pasaran yang semakin berkembang dengan hanya 13.6% perusahaan kecil dan sederhana (PKS) di seluruh dunia yang menggunakan AI manakala sebahagian besarnya digunakan untuk meningkatkan operasi perniagaan serta penglibatan pelanggan.

 

Inovasi dalam industri RPA dengan penyepaduan teknologi canggih seperti AI, pembelajaran mesin (ML) dan perkhidmatan awan telah menjadi kunci kepada pertumbuhan pasarannya yang pesat termasuk peningkatan keyakinan terhadap teknologi.

 

RPA sememangnya pasaran dinamik yang diunjurkan mempunyai pertumbuhan yang tidak dapat ditandingi di Asia-Pasifik. Ia disokong oleh peningkatan kesedaran dan permintaan untuk penyelesaian bersepadu serta inovasi dalam sektor yang memastikan ia relevan

 

Tinjauan Penerimaan RPA di Malaysia

Berbanding dengan negara lain di rantau ini, RPA di Malaysia masih merupakan pasaran yang agak muda tetapi trend terkini mencadangkan peningkatan ketara dalam minat dan pelaburan untuk RPA

 

Walaupun 56% perniagaan tidak menggunakan penyelesaian RPA pada masa ini, potensinya tidak tergugat kerana 42% syarikat Malaysia merancang untuk menerima pakai RPA dalam tempoh 12 bulan akan datang. Statistik ini menekankan kesedaran yang semakin meningkat tentang potensi manfaat RPA dalam memperkemas operasi dan meningkatkan kecekapan.

 

Industri yang pada masa ini memacu penggunaan RPA termasuk sektor seperti perbankan dan kewangan, insurans, dan telekomunikasi dengan pengiktirafan yang mendalam terhadap kapasiti RPA untuk memacu inovasi dan persaingan. Walau bagaimanapun, kekurangan pengetahuan asas tentang cara RPA berfungsi dan cara penggunaannya pada fungsi perniagaan adalah sebab utama mengapa banyak organisasi masih teragak-agak untuk menerima teknologi ini.

 

Ini bermakna RPA membentangkan potensi besar yang belum diterokai untuk banyak organisasi memandangkan manfaatnya adalah signifikan: beberapa organisasi global  telah melaporkan bayaran balik dalam masa kurang daripada 12 bulan, manakala 9 daripada 10 syarikat bersetuju bahawa pelaksanaan RPA mereka telah memenuhi dan melebihi jangkaan dalam pematuhan, kualiti serta produktiviti yang lebih baik bersama-sama dengan konsensus umum mengenai pengurangan kos operasi.

 

Secara keseluruhannya, Malaysia mewakili pasaran yang berpotensi besar tetapi manfaat penggunaan RPA pada masa ini kurang jelas dan perniagaan memerlukan bantuan untuk pelaksanaannya.


 

Cyclone Robotics

 


Cyclone Robotics – Perluasan ke Malaysia

Melihat potensi besar yang dimiliki pasaran di sini untuk industri RPA, Cyclone Robotics membuat keputusan strategik untuk mengembangkan operasinya ke Malaysia dan menjadikan Malaysia sebagai hab penghantaran seterusnya untuk ASEAN sekali gus menandakan langkah penting dalam strategi pengembangan Asianya yang lebih luas.

 

Memandangkan banyak syarikat di Malaysia kurang kesedaran tentang faedah RPA, terdapat keperluan yang jelas untuk penyedia RPA yang berwawasan untuk membantu merapatkan jurang pengetahuan ini seterusnya membuka kunci potensi operasi penuh perniagaan melalui hiperautomasi

 

Perkongsian nilai tambah Cyclone dengan SL Innovation Capital yang tersenarai di Bursa Malaysia (melalui anak syarikat CR Distribution) bersedia untuk memainkan peranan penting dalam mengukuhkan kedudukan syarikat di Malaysia lalu membawa penyelesaian RPA yang inovatif kepada perniagaan di seluruh negara.

 

Pelaburan yang besar akan dibuat oleh CR Distribution dan Cyclone untuk mewujudkan rangkaian sokongan yang teguh bagi memastikan bantuan segera dan diperibadikan. Perundingan automasi, latihan komprehensif dan kepakaran teknikal akan disediakan untuk menyokong CR Distribution dalam kejayaan menggunakan penyelesaian RPA Cyclone di Malaysia.

 

Cyclone, dengan pengiktirafan yang mengagumkan sebagai pencabar terkini Laporan 2023 Gartner Global Magic Quadrant™ RPA, mewakili jenis penyedia penyelesaian RPA inovatif yang dicari oleh perniagaan di Malaysia. Laporan itu menamakan Cyclone sebagai pencabar kepada beberapa industri gergasi lantas menonjolkan kelebihannya dalam keupayaan untuk melaksanakan dan menyempurnakan visi.

 

Pengiktirafan itu menggariskan kekuatan Cyclone sebagai inovator terkemuka dalam domain hiperautomasi canggih. Cyclone tetap meletakkan komitmen mereka untuk menolak sempadan inovasi dan kepakaran mereka dalam menyepadukan RPA, AI, ML dan perlombongan proses dengan lancar sejajar dengan aspirasi organisasi di Malaysia. 

 

Pendekatan holistik mereka terhadap hiperautomasi termasuk teknologi RPA bukan invasif dan penyelesaian berskala telah secara langsung menangani kebimbangan perniagaan yang ingin mengoptimumkan operasi mereka tanpa gangguan besar. Apa yang benar-benar menonjol ialah falsafah tertumpu pelanggan Cyclone yang memastikan bahawa mereka bukan sahaja menyediakan teknologi termaju tetapi juga menjadi rakan kongsi sejati dalam kejayaan perusahaan Malaysia yang menawarkan kepakaran setempat dan sokongan peribadi. 

 

Dalam pasaran yang mencari penyelesaian RPA, Cyclone Robotics bersedia untuk memperkasakan perniagaan Malaysia dalam perjalanan mereka ke arah kecekapan dan produktiviti yang dipertingkat.  - DagangNews.com