Mendefinisikan semula bakat di era digital - Pandangan Huawei | DagangNews Skip to main content

Mendefinisikan semula bakat di era digital - Pandangan Huawei

Oleh Choh Yau Meng, Naib Presiden Sumber Manusia Huawei Technologies (Malaysia) Sdn Bhd

DIRAMALKAN bahawa kemungkinan besar terdapat 92 juta pekerjaan digital di seluruh dunia menjelang 2030, meningkat daripada 73 juta sekarang.

 

Teknologi tidak menunggu sesiapa. Ia sentiasa berkembang. Oleh itu, kemahiran, terutamanya kemahiran digital, telah menjadi mata wang masa kini.

 

Oleh itu, dalam landskap teknologi yang berkembang pesat hari ini, paradigma tentang apa yang membentuk bakat berharga telah berubah secara mendadak. Sudah berlalu apabila kelayakan kertas adalah satu-satunya penentu nilai calon.

 

 

Choh Yau Meng
                    Choh Yau Meng

 

 

Kita sudah berada di puncak dunia pintar, di mana segala-galanya bersambung. Apabila realiti ini berlaku, industri Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) akan memerlukan bakat berkualiti tinggi dengan idea inovatif dan keupayaan teknologi.

 

Bakat ini akan memacu masa depan dan mereka yang memiliki kemahiran antara disiplin akan sangat dicari oleh syarikat bersaiz besar dan kecil.

 

PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT

Di Huawei, kami hanya sekuat warga kerja kami. Bakat kami melalui proses pemilihan ketat yang melangkaui kelayakan kertas. Setelah dipilih, mereka akan dibimbing oleh mentor dan akan disesuaikan dengan nilai teras dan budaya syarikat.

 

Mengambil kerja calon bukan satu-satunya keutamaan kami, mengekalkan bakat itu adalah sama pentingnya.
Selama bertahun-tahun, Huawei telah diiktiraf sebagai majikan yang popular, bukan sahaja kerana cara kami melayan pekerja kami tetapi juga disebabkan oleh cara kami berkembang bersama-sama dengan tenaga kerja kami, berkembang, belajar dan berkembang seiring.

 

Sebagai pengiktirafan terhadap amalan sumber manusia kami, kami telah diberi penghormatan untuk dinobatkan sebagai Juara Majikan Paling Diutamakan Malaysia dalam kategori Elektronik oleh Anugerah Jenama GRADUAN pada 2023 - satu anugerah yang telah kami raih selama dua tahun berturut-turut.

 

Kami juga memperoleh penghormatan sebagai antara 1% Pilihan Majikan Terbaik Graduan dalam Anugerah Pilihan Graduan Talentbank 2024.

 

 

huawei

 

 

Selain itu, Huawei Malaysia juga menerima pengiktirafan dan penghormatan dalam HR Asia Best Companies to Work for in Asia 2023 anugerah dan Anugerah Transformasi Digital HR Asia 2023. Anugerah berprestij ini menekankan dedikasi kami untuk mewujudkan persekitaran kerja yang inklusif dan dinamik.

 

Kami percaya kepada pembelajaran berterusan. Setiap pekerja Huawei dikehendaki melengkapkan bilangan jam tertentu setahun pada platform kursus dalam talian terbuka besar-besaran (MOOC) kami yang dipanggil "iLearning" untuk terus meningkatkan pengetahuan dan set kemahiran mereka.

 

Kursus di platform kami terdiri daripada kemahiran insaniah, pemahaman silang budaya kepada teknikal profesional seperti konfigurasi rangkaian. ILearning ialah platform pembelajaran sehenti, latihan dan peperiksaan dengan kursus yang dipilih susun, direka bentuk dan diajar oleh pekerja Huawei, profesor terkenal dan pakar industri luar.

 

Kami juga percaya dalam memberi kembali. Kami juga ingin memupuk bakat untuk negara. Itulah sebabnya kami mempunyai 39 Akademi ICT setakat ini di institusi pengajian awam dan swasta di Malaysia.

 

Akademi ini adalah perkongsian antara Huawei dan institusi pengajian tinggi di seluruh negara. Melalui perkongsian ini, akademi itu menyampaikan latihan teknologi ICT Huawei, menggalakkan pelajar mendapatkan pensijilan Huawei, dan membangunkan bakat dengan kemahiran praktikal untuk industri ICT dan komuniti.

 

Bukan itu sahaja. Akademi ICT terletak di bawah bidang kuasa Akademi Huawei ASEAN dan kami telah pun melebihi sasaran untuk menghasilkan 50,000 bakat digital di Malaysia menjelang 2025, dengan 54,000 bakat telah pun diusahakan setakat ini.

 

MALAYSIA: KE ARAH MENJADI MODAL DIGITAL ASEAN

COVID-19 telah mengubah norma kerja secara drastik dan memberi peluang kepada agenda digital di Malaysia dan pada skala global.

 

Kami percaya bahawa Malaysia mempunyai kelebihan strategik untuk berkembang menjadi kuasa serantau bagi ekonomi digital dan berada pada kedudukan yang sangat baik untuk memanfaatkan teknologi baru muncul.

 

 

huawei

 

 

Tenaga kerja berbilang budaya dan berpendidikan tinggi memberikan kumpulan bakat negara dengan kepelbagaian yang mempunyai keistimewaan yang hampir tiada tandingan di rantau ini.

 

Faktor demografi lain yang menarik termasuk kadar celik huruf yang tinggi, nisbah jantina lelaki-wanita yang seimbang, saluran paip bakat muda mahir yang kukuh.

 

Untuk menjadi destinasi bakat terkemuka, organisasi perlu bekerja keras untuk mengembangkan dan mengekalkan bakat. Menutup jurang antara keperluan set kemahiran dan permintaan pasaran kekal sebagai keutamaan yang tinggi.

 

Di situlah perkongsian akademik-industri menjadi penting untuk memastikan apa yang dijana sebenarnya adalah apa yang diperlukan.

 

Persekitaran yang membolehkan pertumbuhan bakat adalah penting untuk memacu Malaysia ke arah menjadi "harimau digital" rantau ini.

 

Bagi sesebuah organisasi, kejayaan dibina di atas asas tenaga kerja yang sihat dan berkembang maju yang bersedia menghadapi masa depan. Bagi sesebuah negara, industri, didorong oleh rakyatnya, adalah kekuatannya.

 

Menjadi digital bukan lagi satu pilihan tetapi satu keperluan. Ia bukan teknologi yang akan menggantikan pekerjaan, ia adalah torang yang tahu bagaimana untuk menggunakan teknologi ini yang akan melakukannya.

 

Bak kata orang, sedekah bermula dari rumah. Kami bermula di tempat kerja kami dan kami meniru ini di luar tembok kami. Kami membina pakatan bakat, membangunkan piawaian bakat, sambil meningkatkan kemahiran dan mempromosikan nilai bakat.

 

 

huawei

 

 

Akhirnya, kami mahu membina ekosistem pendidikan, industri dan bakat awam untuk meningkatkan kemahiran digital masyarakat, serta membangunkan teknologi dan industri.

 

Kita tidak boleh melakukan ini secara silo. Marilah kita bekerjasama untuk membina dan mengukuhkan ekosistem ini, dan mempercepatkan kedudukan Malaysia sebagai bakat dan modal digital ASEAN. - DagangNews.com