Menteri Kewangan II Amir Hamzah letak jawatan lembaga pengarah MRCB, Sime Darby Plantation | DagangNews Skip to main content

Menteri Kewangan II Amir Hamzah letak jawatan lembaga pengarah MRCB, Sime Darby Plantation

Datuk Seri Amir Hamzah Azizan bersalaman dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mempengerusikan mesyuarat Kabinet baharu pada 13 Disember 2023. - Gambar PMO

KUALA LUMPUR 14 Dis - Menteri Kewangan II yang baru dilantik, Senator Datuk Seri Amir Hamzah Azizan melepaskan jawatannya sebagai pengerusi bukan eksekutif bukan bebas Malaysian Resources Corp Bhd (MRCB) dan sebagai pengarah bukan eksekutif bukan bebas Sime Darby Plantation Bhd.

 

MRCB dan Sime Darby Plantation dalam makluman di Bursa Malaysia menjelaskan Amir melepaskan jawatan berikutan pelantikan beliau sebagai menteri kewangan II baru-baru ini dalam rombakan Kabinet terbaru Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, Selasa lepas.

 

Pelantikan Amir ke jawatan Kabinet diikuti dengan beliau melepaskan jawatannya sebagai ketua pegawai eksekutif Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), yang merupakan pemegang saham terbesar MRCB dan mempunyai kepentingan besar dalam Sime Darby Plantation.

 

Amir, 56, menyertai lembaga pengarah MRCB sebagai pengarah bukan bebas dan bukan eksekutif pada September 2021, selepas pelantikannya ke KWSP pada Mac 2021. KWSP memiliki 36% dalam syarikat pembinaan tersebut.

 

Selepas itu, pada Januari 2023, beliau telah dilantik semula sebagai pengerusi bukan eksekutif bukan bebas MRCB.

 

Sementara itu di Sime Darby Plantation, beliau memegang jawatan sebagai pengarah pada Februari 2023. KWSP memegang 13.33% pegangan langsung dalam kumpulan perladangan.

 

Amir memulakan kerjayanya dengan Kumpulan Syarikat Shell, di mana beliau menghabiskan 10 tahun dalam pelbagai kapasiti di Malaysia, Singapura dan UK, sebelum menyertai MISC Bhd pada tahun 2000 — di mana beliau memegang beberapa jawatan pengurusan kanan sebelum dilantik sebagai presiden dan Ketua Pegawai Eksekutifnya di Januari 2009.

 

Beliau juga pernah berkhidmat sebagai presiden dan CEO Tenaga Nasional Bhd dari April 2019 hingga Februari 2021. - DagangNews.com