Mercedes-Benz GLB 200 berharga RM290,888 dan GLB 250 4MATIC (RM341,888) kini di pasaran | DagangNews Skip to main content

Mercedes-Benz GLB 200 berharga RM290,888 dan GLB 250 4MATIC (RM341,888) kini di pasaran

Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 24 Jun - Mercedes-Benz Malaysia melancarkan Mercedes-Benz GLB baharu dalam dua varian baharu: Mercedes-Benz GLB 200 dan Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC iaitu model SUV kompak.

 

Ketua Pegawai Eksekutif & Presiden, Mercedes-Benz Malaysia Amanda Zhang, berkata, “Mercedes-Benz GLB ialah SUV paling serba boleh dalam segmen SUV mewah kami".

 

Reka bentuk ikoniknya memberikan GLB watak SUV yang tidak dapat disangkal, mempamerkan reka bentuk kotak luar jalan klasiknya daripada abangnya, G-Class.

 

Bahagian dalamannya yang luas boleh memuatkan sehingga tujuh individu, dan dengan kapasiti but 1,805 liter.

 

"Sama ada anda mengemudi jalan-jalan bandar atau memulakan perjalanan jalan raya, Mercedes-Benz GLB direka untuk melebihi jangkaan anda, menawarkan ketersambungan, tempat duduk boleh laras dan serba boleh yang tiada tandingan untuk setiap perjalanan,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

 

 

GLB

 

 

Luaran

Bampar hadapan yang direka bentuk semula dengan perlindungan bahagian bawah badan visual menunjukkan gen luar jalannya. Jeriji radiator SUV dengan empat louvre mendatar pada GLB 200 menggariskan kesan ini.

 

GLB 250 4MATIC menampilkan gril radiator dengan louvre tunggal dan sisipan krom. GLB juga menampilkan apron hadapan yang disemak semula dengan reka bentuk geometri. Bentuk bahu atletik, dengan grafik sisi yang dimodelkan secara koheren, mencipta interaksi cahaya dan bayang yang menarik serta bahagian belakang yang ditekankan secara visual lebar.

 

 

GLB

 

GLB

 

 

GLB 200 mempunyai bahagian luar Talian Progresif manakala GLB 250 4MATIC mempunyai bahagian luar Talian AMG.

 

Dengan Pakej Malam lengkap, pelbagai bahagian trim disiapkan dalam warna hitam berkilat tinggi, seperti louvres shell radiator, elemen trim pada apron hadapan dan belakang, pagar bumbung, perumah cermin luaran, tali pinggang dan jalur trim garis tingkap, dan simulasi underguard di hadapan dan belakang.

 

Eksklusif untuk GLB 250 4MATIC ialah apron hadapan AMG dengan pembahagi hadapan dan apron belakang AMG boleh dilihat trim paip ekor dalam warna hitam berkilat tinggi.

 

Lampu depan penuh LED dan lampu belakang yang menarik menyerlahkan penampilan, dengan rangkaian pilihan kini diperluas dengan warna cat Spectral Blue Metallic baharu.

 

 

GLB

 

 

Lampu depan Berprestasi Tinggi LED menampilkan Adaptive Highbeam Assist yang menghidupkan lampu tinggi secara automatik jika ia tidak mengesan sebarang kenderaan yang diterangi di hadapan atau dalam trafik yang akan datang.

 

GLB 200 baharu dilengkapi dengan roda aloi ringan 5 jejari berkembar 18 inci dan GLB 250 4MATIC mempunyai roda aloi ringan jejari 5 jejari AMG 19 inci.

 

Dalaman

Bahagian dalam GLB yang luas menggabungkan kepraktisan harian yang tinggi dan kebolehubahan dengan suasana berteknologi tinggi moden. Ia boleh memuatkan sehingga 7 penumpang kenderaan dalam SUV kompak itu.

 

Satu sorotan dalaman yang dinaik taraf dengan ketara ialah skrin berkembar berdiri bebas. GLB dilengkapi dengan paparan skrin lebar 10.25 inci untuk kluster instrumen dan skrin multimedia masing-masing.

 

 

GLB

 

GLB

 

 

Dengan sistem infotainmen MBUX generasi terkini, pemandu boleh mengakses Apple CarPlay dan Android Auto dengan mudah secara wayarles. Navigasi cakera keras boleh didapati melalui kedai Mercedes me.

 

Lubang udara bulat dalam turbin kelihatan memberikan keanggunan sporty dan kontras dengan elemen dalaman yang bergaris lurus, luar jalan biasa dalam aluminium.

 

Stereng sukan pelbagai fungsi baharu ini dilapisi kulit pada GLB 200 dan kulit Nappa pada GLB 250 4MATIC. Untuk sambungan lanjut, GLB kini mempunyai port USB-C tambahan dan kuasa pengecasan USB yang meningkat manakala semua port USB dinyalakan.

 

GLB baharu dilengkapi dengan tempat duduk selesa, yang dilapisi dalam kulit buatan manusia ARTICO pada GLB 200 dan kulit buatan manusia / MICROCUT mikrofiber ARTICO pada GLB 250 4MATIC.

 

GLB 200 didatangkan dengan trim corak Bintang dan GLB 250 4MATIC mempunyai trim lampu latar Corak Bintang yang berinteraksi dengan pencahayaan ambien.

 

Corak Mercedes-Benz bersinar dalam panel instrumen dalam warna pilihan penumpang. Permukaan lut sinar bercorak kerawang menghasilkan kesan unik, terutamanya pada waktu malam. GLB juga dilengkapi dengan pencahayaan Ambien dengan 64 warna dan kawalan iklim automatik TERMOTRONIK.

 

Dari segi keselamatan, GLB dilengkapi dengan baik dengan Blind Spot Assist, Exit Warning Assist, Active Brek Assist, dan Parking Package dengan kamera undur. Pakej Keselesaan KEYLESS-GO, pintu belakang EASY-PACK dan perlindungan kenderaan GUARD 360° turut disertakan.

 

 

GLB

 

GLB

 

 

Eksklusif untuk GLB 250 ialah pacuan semua roda 4MATIC dan sistem elektrik 48 volt tambahan untuk penjana pemula dipacu tali pinggang. Kuasa tambahan yang tersedia secara ringkas sebanyak 10 kW menyokong permulaan tangkas dan digunakan untuk pecutan lebih pantas melalui rangsangan.

 

Penjana pemula juga meningkatkan keselesaan: sebagai tambahan kepada permulaan enjin getaran rendah dan hingar rendah, ia membolehkan mendarat dengan enjin pembakaran dimatikan.

 

Di samping itu, ia pulih semasa brek dan pecutan - dan dengan cara ini membekalkan rangkaian on-board 12 volt dan bateri 48 volt dengan tenaga elektrik. - DagangNews.com