MICCI komited memacu amalan ESG dalam kalangan perniagaan dan IR4.0 dalam industri pembuatan | DagangNews Skip to main content

MICCI komited memacu amalan ESG dalam kalangan perniagaan dan IR4.0 dalam industri pembuatan

Oleh Syaza Norazharuddin

KUALA LUMPUR 26 Julai -  Dewan Perniagaan dan Perindustrian Antarabangsa Malaysia (MICCI) menyasar untuk memacu penggunaan amalan ESG dalam komuniti perniagaan di Malaysia, sejajar dengan Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 (NIMP) semasa Jeneral Tahunan ke-51 Mesyuarat (AGM) baru-baru ini.


 
Dalam usaha ke arah mencapai matlamat karbon bersih sifar menjelang 2050, syarikat itu menggalakkan penggunaan teknologi Industri 4.0 bagi meningkatkan produktiviti dan daya saing dalam industri pembuatan. 

 

Selain itu, MICCI akan menggariskan beberapa inisiatif ESG termasuk mempertingkatkan proses pengurusan sisa  tenaga boleh diperbaharui sekaligus menetapkan penanda aras untuk industri. 

 

Pada masa yang sama, MICCI akan memulakan projek pengalihan seluruh penggunaan tenaga kepada 100% sumber boleh diperbaharui menjelang 2030 dan melaksanakan teknologi penangkapan dan penyimpanan karbon (CCS) bagi mengurangkan rumah hijau pelepasan gas daripada operasi.

 

Dalam ucapan Presiden MICCI bagi sesi 2024/2025, Christina Tee beliau menekankan komitmen MICCI untuk memajukan pembangunan ekonomi dan perindustrian negara serta menekankan kepentingan kerjasama dan inovasi berterusan untuk menyokong pertumbuhan Malaysia dan daya saing global.

 

“Tahun ini, MICCI telah berada di barisan hadapan dalam inisiatif utama, termasuk mempromosikan infrastruktur pengecasan EV dan menyokong skim subsidi diesel bagi menggalakkan pelaburan tenaga boleh diperbaharui,” kata Tee.

 


“Kami juga akan meneruskan usaha dalam memperkukuh perkongsian antarabangsa, seperti kerjasama kami dengan MITI dan MIDA bagi membuka kunci geran untuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS), serta penglibatan kami dalam Anugerah Perdana Menteri Bunga Raya, mencerminkan komitmen kami untuk memupuk masa depan mampan dan terjamin tenaga,” ujar Tee.

 

AGM itu turut dihadiri oleh Timbalan Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, Liew Chin Tong menonjolkan ekonomi Malaysia yang diperbaharui dan inisiatif strategik bertujuan untuk meningkatkan kedudukan ekonomi  negara di peringkat global.

 

Beliau juga menerangkan bahawa Malaysia sedang diberi peluang untuk bangkit semula kerana kerajaan stabil dan bermatlamat dipimpin oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan hubungan rapat yang sedang dibangunkan oleh PM Anwar dengan negara jiran ASEAN khususnya Johor-Singapura, China, negara-negara di Selatan Global seperti Brazil.

 

Selain itu, beliau juga menekankan bahawa matlamat negara menjadi lebih berinovatif yang meningkatkan keadaan hidup semua rakyat Malaysia serta menegaskan strategi Semikonduktor Kebangsaan sebagai contoh utama pendekatan ini. 

 

Kata beliau, Ia bertujuan untuk memupuk sekurang-kurangnya 10 syarikat semikonduktor dengan pendapatan antara RM1 bilion dan RM4.7 bilion, dan 100 lagi dengan pendapatan hampir RM1 bilion. 

 

Tambahan pula, strategi itu direka untuk meningkatkan pembuatan berkualiti tinggi, memacu inovasi, dan memberikan gaji yang lebih tinggi untuk pekerja Malaysia.

 

Sementara itu, MITI akan terus menyokong visi MICCI untuk memacu pertumbuhan meluas dan kejayaan perniagaan di Malaysia. - DagangNews.com