Mineral hijau adalah peluang Trilion Ringgit untuk hartanah Malaysia - IQI | DagangNews Skip to main content

Mineral hijau adalah peluang Trilion Ringgit untuk hartanah Malaysia - IQI

Gambar hiasan oleh Franco Antonio Giovanella
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 28 Ogos - Tanpa bahan yang dipanggil “bumi nadir” dan “mineral kritikal,” kereta elektrik tidak akan berjalan, komputer riba tidak akan menyala, panel solar dan turbin angin tidak akan menjana kuasa, dan telefon mudah alih tidak akan membuat satu panggilan pun.

 

Peralihan kepada tenaga hijau meningkatkan permintaan untuk mineral kritikal, dan rakyat Malaysia berpeluang mendapat manfaat, menurut analisis yang dikeluarkan hari ini oleh IQI.

 

Pengasas Bersama IQI dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Kashif Ansari menjelaskan, “Nadir bumi dipanggil begitu kerana ia biasanya hanya ditemui dalam kepekatan rendah, menjadikan perlombongan kurang berdaya maju. Mereka juga memerlukan pengasingan dan pemurnian untuk menjadikannya boleh digunakan.

 

 

Kashif Ansari
                        Kashif Ansari

 

 

Peluang Satu Trilion Ringgit

Ansari menambah, “Pasaran bernilai RM1.4 trilion. Itu sudah besar, tetapi ia hanya permulaan. Menjelang 2040, pasaran ini akan meningkat kepada RM3.4 trilion, didorong oleh keperluan untuk bahan yang menjana kuasa kepada kereta elektrik, turbin angin dan panel solar.

 

“Malaysia adalah rumah kepada salah satu kemudahan penapisan mineral kritikal terbesar di dunia, yang dimiliki oleh syarikat Australia Lynas. Kilang itu adalah bukti pengaruh Malaysia yang semakin meningkat di dunia di mana teknologi hijau menjadi semakin penting.

 

“Anda boleh melihat betapa banyak nadir bumi dan galian kritikal boleh menambah kekayaan Malaysia apabila anda menyedari bahawa kilang Lynas, dengan sendirinya, telah menyumbang RM3 bilion dalam bentuk langsung asing.
pelaburan, RM1.5 bilion dalam eksport, RM9.4 juta dalam cukai yang dibayar, dan RM65 juta dalam upah yang dibayar kepada pekerja tempatan.

 

“Purata pendapatan pekerja Lynas adalah empat kali lebih besar daripada purata tempatan di Pahang.

 

Mengapa Peralihan Hijau Boleh Menjadikan Rakyat Malaysia Lebih Kaya

“Bagi Malaysia, trend itu bermakna peluang untuk membina ekonomi yang lebih kukuh. Rizab mineral kritikal negara yang kaya, digabungkan dengan lokasi strategik dan kekuatan industri, meletakkannya sempurna untuk memanfaatkan permintaan ini.

 

“Rizab Malaysia yang dipanggil “unsur nadir bumi” boleh mewujudkan lebih banyak pekerjaan bergaji tinggi dan pendapatan dari hasil eksport. Syarikat-syarikat di seluruh dunia tidak sabar-sabar untuk mencari pembekal baharu.

 

“Bagi rakyat Malaysia setiap hari, peluang ini diterjemahkan kepada manfaat sebenar. Dengan meluaskan peranannya dalam memproses dan mengeluarkan mineral ini, Malaysia boleh mencipta pekerjaan baharu, memacu pertumbuhan ekonomi, dan memastikan negara kekal berdaya saing di peringkat global.

 

“Inisiatif kerajaan seperti Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 membantu merealisasikan janji ini.

 

“Malaysia mempunyai sejumlah RM4.1 trilion sumber mineral, termasuk nadir bumi bernilai RM745 bilion. Anggaran nilai mineral logam Malaysia sahaja ialah RM1 trilion.

 

parafrasa

 

Risiko yang Perlu Dielakkan

“Menjadi pengeksport yang lebih besar atau mineral kritikal juga mempunyai risiko, termasuk risiko kerosakan alam sekitar jika industri tidak diuruskan secara mampan.

 

“Dengan pelaburan pintar dan tumpuan kepada kemampanan, kami percaya Malaysia mempunyai potensi untuk membantu menerajui revolusi tenaga hijau global. Itu akan mewujudkan masa depan yang lebih cerah dan kaya untuk semua warganegara.

 

Kesan kepada Hartanah

“Juwai IQI ialah syarikat hartanah dan teknologi, jadi kami melihat peluang galian kritikal dari sudut impaknya ke atas pasaran hartanah.

 

“Ledakan mineral kritikal akan memberi impak yang besar kepada pasaran hartanah Malaysia, meningkatkan permintaan untuk ruang industri dan tanah di mana terdapat rizab mineral, memacu pembangunan kediaman dan komersial baharu, dan membantu meningkatkan permintaan hartanah dan nilai rumah yang dimiliki oleh rakyat Malaysia.

 

“Keperluan yang meningkat untuk ruang industri adalah kesan hartanah yang paling langsung. Ketika Malaysia meningkatkan peranannya dalam menapis dan memproses mineral kritikal, syarikat memerlukan kilang, gudang,
dan hab logistik.

 

“Pelaburan perlombongan dan pemprosesan baharu juga akan memacu pembangunan hartanah kediaman dan komersial di kawasan utama. Kami menjangkakan ini terutamanya di Pahang, Perak, dan Kedah, kerana mereka mempunyai simpanan mineral kritikal yang kaya. Kilang Lynas yang saya sebutkan ini terletak di Pahang contohnya.

 

“Hampir semua pemilik rumah juga akan mendapat manfaat kerana wilayah yang terlibat dalam rantaian bekalan mineral kritikal menyaksikan ekonomi mereka berkembang pesat. Ini akan mewujudkan kekayaan tempatan dan meningkatkan pendapatan serta peluang seluruh negara dengan memperkayakan akaun negara.

 

“Berharap untuk melihat kesan langsung ke atas nilai hartanah. Apabila keluarga Malaysia mendapati mereka mempunyai lebih banyak wang di bank, mereka akan mahu membeli rumah yang lebih besar dan lebih mudah.

 

 

parafrasa

 

 

Kesimpulan

“Jadi, secara amnya, kami percaya peluang mineral kritikal akan memacu pembangunan hartanah dan meningkatkan nilai hartanah. Itu akan menjadi kemenangan bagi rakyat Malaysia.

 

“Saya ingin menegaskan bahawa ini amat baik untuk isi rumah dalam B40, terutamanya mereka yang mengambil beberapa pekerjaan bergaji tinggi dalam industri yang semakin berkembang ini. Mereka sepatutnya melihat kesan terbesar dari segi peningkatan pendapatan isi rumah dan kemampuan perumahan yang lebih baik.

 

“Peluang untuk Malaysia menjadi peneraju dalam hijau global pasaran tenaga bukan sahaja mengenai kebanggaan dan kemampanan negara. Ia mengenai manfaat ketara bagi setiap rakyat Malaysia. Ini bermakna lebih banyak pekerjaan, gaji yang lebih baik, dan industri baharu yang boleh memacu pertumbuhan ekonomi untuk tahun-tahun akan datang.

 

“Ini adalah peluang untuk Malaysia memperbaiki masa depan semua orang dan meninggalkan legasi inovasi, daya tahan, kekayaan dan kemampanan.” - DagangNews.com