MN Holdings, Reservoir Link jalin kerjasama teroka perniagaan RE | DagangNews Skip to main content

MN Holdings, Reservoir Link jalin kerjasama teroka perniagaan RE

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 12 Sept - Firma perkhidmatan kejuruteraan utiliti, MN Holdings Bhd memeterai perjanjian kerjasama dengan Reservoir Link Energy Bhd bagi meneroka peluang perniagaan berpotensi dalam sektor tenaga boleh diperbaharui (RE).

 

Di bawah memorandum persefahaman (MOU) yang ditandatangani anak syarikat MN Holdings, MN Power Transmission Sdn Bhd dan Founder Energy Sdn Bhd, anak syarikat milik Reservoir Link, kedua-dua pihak akan bekerjasama bagi mendapatkan dan melaksanakan projek berkaitan solar, biogas dan biojisim.

 

Pihak berkenaan akan bekerjasama termasuk bertukar-tukar maklumat, mencadangkan dan melaksanakan tindakan khusus serta menjalankan penilaian berkala mengenai keberkesanan kerjasama itu.

 

"Pihak-pihak terlibat akan bekerjasama antara satu sama lain menggunakan sumber dalaman untuk mendapatkan dan menjamin projek berpotensi, jika projek selamat, untuk menganalisis dan mengkaji keperluan dokumen tender dan penyediaan rancangan perniagaan dan sebarang cadangan," kata MN Holdings dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia, hari ini.

 

Perjanjian kerjasama itu sah selama dua tahun bermula dari 12 September 2024, dengan pilihan lanjutan melalui persetujuan bertulis bersama. 

 

Syarikat-syarikat itu menyasarkan untuk mendapatkan projek di seluruh Malaysia, dengan rancangan untuk berkembang ke negara-negara ASEAN lain.

 

Pada bulan lalu, MN Holdings dan Reservoir Link (melalui Founder Energy) membentuk usaha sama, dengan 20% dan 80% kepentingan masing-masing, untuk mengemukakan tender bagi projek dengan Tenaga Nasional Bhd.

 

Bagaimanapun, butiran mengenai kapasiti penjanaan tenaga projek itu tidak didedahkan pada masa itu.

 

Founder Energy terlibat dalam menyediakan perkhidmatan kejuruteraan turnkey, perolehan, pembinaan dan pentauliahan untuk kemudahan solar fotovoltaik solar. 

 

Syarikat itu juga membekalkan dan memasang sistem solar, serta kerja-kerja kejuruteraan awam, struktur, mekanikal dan elektrik yang berkaitan. - DagangNews.com