MyDigital gantung portal ‘AI untuk Rakyat’ sementara menunggu semakan keselamatan siber | DagangNews Skip to main content

MyDigital gantung portal ‘AI untuk Rakyat’ sementara menunggu semakan keselamatan siber

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 2 Feb - MyDigital hari ini mengumumkan bahawa ia telah menggantung portal ‘AI untuk Rakyat’ yang baru dilancarkan.

 

“Disebabkan lonjakan pendaftaran yang tinggi yang belum pernah berlaku sebelum ini, portal AI untuk Rakyat digantung sementara untuk menunggu semakan keselamatan siber oleh penyedia platform,” kata MyDigital di halaman Facebook dan laman webnya.

 

MyDigital ialah sebuah agensi di bawah Kementerian Ekonomi yang ditugaskan untuk melaksanakan inisiatif di bawah Pelan Tindakan Ekonomi Digital Malaysia dan dasar 4IR Kebangsaan.

 

Agensi itu berkata ia sedang menyelesaikan perkara itu dan "akan melancarkan program itu secepat mungkin".

 

Portal AI Untuk Rakyat di bawah “AI.gov.my” telah dilancarkan pada 16 Jan untuk berfungsi sebagai portal pembelajaran percuma untuk rakyat membangunkan pemahaman tentang kecerdasan buatan atau AI.

 

Program ini dibahagikan kepada dua modul - AI Aware dan AI Appreciate.

 

Untuk setiap modul yang lengkap, pengguna boleh menjana lencana digital melalui portal. MyDigital menganggarkan bahawa pengguna akan mengambil masa empat jam untuk menyelesaikan setiap modul.

 

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Datuk Seri Wan Ahmad Dahlan Abdul Aziz telah mengumumkan melalui pekeliling bertarikh 17 Jan bahawa semua penjawat awam perlu melengkapkan program pembelajaran ‘AI Untuk Rakyat’ bagi meningkatkan kesedaran mereka terhadap penggunaan teknologi canggih. - DagangNews.com