MyIPO lancarkan pensijilan hak cipta sukarela hanya 30 minit untuk industri kreatif | DagangNews Skip to main content

MyIPO lancarkan pensijilan hak cipta sukarela hanya 30 minit untuk industri kreatif

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 19 Dis - Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO) memperkenalkan inisiatif `Hak Cipta kepada Anda' atau CR2U, yang direka untuk memproses pensijilan dan pemberitahuan hak cipta sukarela untuk industri kreatif Malaysia hanya dalam tempoh 30 minit.

 

Inisiatif ini memudahkan pensijilan dan pemberitahuan pantas, mengurangkan masa pemprosesan tiga hingga enam bulan sebelum ini kepada hanya 30 minit, bergantung pada terma dan syarat tertentu.

 

MyIPO telah menerima 6,020 permohonan pemberitahuan hak cipta tahun ini, menekankan kepentingan mengiktiraf hak cipta sebagai aset penting dalam ekonomi kreatif.

 

 

MyIPO
(Dari kiri) Sh. Arifin Sh. Mohd Noor, Penolong Ketua Pengarah (Perancangan & Pembangunan Perniagaan) MyIPO; Kamal Kormin, Ketua Pengarah MyIPO; Ts. Dr Mohd Zuhan Mohd Zain, Pengerusi MyIPO; Prof.Madya Dr Mazlan Ali, Ahli Perbadanan Muhamad Khairul Mohd Ali dan Asmaaliff Abdul Adam juga merupakan ahli MyIPO Gimik pada majlis pelancaran inisiatif CR2U di Kuala Lumpur pada 19 Disember 2023.

 

 

Pengerusi MyIPO, Ts. Dr Mohd Zuhan Mohd Zain berkata inisiatif itu merupakan langkah proaktif MyIPO untuk membawa perubahan positif kepada landskap hak cipta di Malaysia.

 

“Kami berusaha untuk menyediakan perkhidmatan yang lebih responsif dan cekap kepada komuniti kreatif, sejajar dengan perkembangan pesat dalam industri ini,” katanya pada pelancaran CR2U hari ini. - DagangNews.com