MYMBN mulakan penampilan sulung di Bursa Malaysia pada 28 sen, dengan premium 33.33% | DagangNews Skip to main content

MYMBN mulakan penampilan sulung di Bursa Malaysia pada 28 sen, dengan premium 33.33%

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 25 Julai - MYMBN Berhad membuat penampilan sulungnya di Pasaran ACE Bursa Malaysia pada 28 sen sesaham, premium 7 sen atau 33.33% lebih tinggi daripada harga tawaran awam permulaan (IPO) sebanyak 21 sen sesaham.

 

Peserta pasaran saham baharu itu adalah yang kedua paling aktif didagangkan dengan 75.49 juta saham bertukar tangan.

 

Apex Research telah menilai MYMBN pada nilai saksama 30 sen berdasarkan pendapatan sesaham (EPS) sebanyak 1.9 sen yang dianggarkan untuk FY24 dan premium 10% pada Indeks Produk dan Perkhidmatan Pengguna Bursa 2024 nisbah harga perolehan (PER) hadapan sebanyak 16.2 kali.

 

Sementara itu, Rakuten Trade membuat penarafan "beli" kepada MYMBN dengan harga sasaran 27 sen berdasarkan 16 kali PER berbanding EPS FY24 sebanyak 1.7 sen, premium 10% pada purata PE rakan setaranya di Bursa Malaysia.

 

Terdahulu pada Jun, kumpulan itu menyaksikan 19.30 juta saham baharunya terlebih langgan sebanyak 30.77 kali, menerima sejumlah 7,712 permohonan untuk 613.14 juta saham, dan 18.68 juta saham lagi disediakan kepada pengarah dan kakitangan MYMBN yang layak juga telah dilanggan sepenuhnya.

 

Sejumlah 60.02 juta saham baharu yang disediakan untuk permohonan melalui penempatan persendirian juga telah diserahkan sepenuhnya kepada pelabur terpilih.

 

Susulan daripada penyenaraian itu, kumpulan itu akan membawa modal saham yang diperbesarkan sebanyak 386 juta saham.

 

Kumpulan itu dijangka memperoleh RM20.58 juta daripada IPO melalui terbitan 98 juta saham pada 21 sen setiap satu.

 

Sejumlah RM6 juta diperuntukkan untuk pengembangan perniagaan, diikuti oleh RM6.6 juta lagi yang akan digunakan untuk membiayai pembelian tambahan sarang burung mentah yang boleh dimakan tidak bersih (RUCEBN), dan RM1.68 juta untuk menubuhkan tiga pusat pengumpulan sarang burung di Sabah dan Sarawak.

 

Selain itu, RM1.25 juta diperuntukkan untuk pembesaran pemprosesan dan penjualan sarang burung mentah yang boleh dimakan (RCEBN), RM2.05 juta diperuntukkan untuk modal pusingan manakala baki RM3 juta adalah untuk perbelanjaan penyenaraian.

 

Pengerusi MYMBN, Liw Chong Liong berkata, kumpulan itu berjaya menjadi pemproses sarang burung pertama yang disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Malaysia.

 

"Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kami telah menyaksikan lonjakan ketara dalam permintaan untuk EBN keluaran Malaysia, bukan sahaja dalam pasaran domestik kami tetapi juga pada skala global, terutamanya di negara-negara seperti RRC dan Vietnam.

 

"Oleh itu, kami telah membentangkan beberapa inisiatif untuk memanfaatkan prospek industri kami yang menjanjikan ini dan untuk mengembangkan asas pelanggan kami di kedua-dua pasaran tempatan dan serantau," katanya. - DagangNews.com