Nationwide Express Courier tamat perniagaan berkuatkuasa 15 Disember 2022 | DagangNews Skip to main content

Nationwide Express Courier tamat perniagaan berkuatkuasa 15 Disember 2022

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 17 Nov - Nationwide Express Courier Services Bhd menjadi syarikat penghantaran terbaharu mengumumkan penamatan operasi berikutan persekitaran operasi yang mencabar dan kompetitif di Malaysia.

 

Syarikat itu dalam satu kenyataan berkata ia sedang mengambil langkah untuk menghentikan operasi perniagaannya secara beransur-ansur, selepas petisyen penggulungan difailkan terhadapnya.

 

“Petisyen penggulungan akhirnya boleh membawa kepada pemberhentian perniagaan dan operasi, yang akan mengakibatkan penutupan keseluruhan syarikat,” kata ketua jualan strategik dan pemasaran syarikat Syahrindah Azman dalam satu kenyataan.

 

Nationwide Express, yang diasaskan oleh ahli perniagaan Allahyarham Tan Sri Basir Ismail, merupakan salah satu penyedia perkhidmatan kurier terkemuka di negara ini. Akarnya boleh dikesan kembali ke tahun 1985.

 

 

Tan Sri Basir Ismail
Allahyarham Tan Sri Basir Ismail mengasaskan Nationwide Express

 

 

Dalam kenyataan itu, syarikat itu berkata ia akan menghentikan operasi perniagaannya berkuatkuasa 15 Disember ini.

 

"Pengambilan terakhir kami adalah pada 7 Disember ini. Kami ingin menyatakan bahawa kami sentiasa menghargai hubungan perniagaan yang telah wujud antara kami selama ini, dan sekali lagi terima kasih atas sokongan anda," kata Syahrindah.

 

Nationwide Express diklasifikasikan sebagai syarikat Nota Amalan 17 (PN17) pada Februari 2020, selepas ekuiti pemegang sahamnya jatuh kepada kurang daripada 50% daripada modal saham berbayarnya.

 

Syarikat ini telah dinyahsenarai pada 5 April tahun ini, berikutan penolakan Bursa Malaysia terhadap rayuannya untuk lanjutan masa untuk mengemukakan pelan peraturannya.

 

Keputusan kewangan terakhir yang tersedia secara terbuka menunjukkan bahawa Nationwide Express kekal merah untuk tempoh sembilan bulan berakhir 31 Disember 2021, dengan kerugian bersih mengecil sebanyak RM6.92 juta berbanding dengan RM11.54 juta yang ditanggung dalam tempoh yang sama setahun lalu.

 

Ini walaupun ia telah mencatatkan hasil yang lebih tinggi sebanyak RM36.73 juta bagi tempoh dalam tinjauan berbanding RM35.03 juta sebelumnya.


 

ktmbd
KTM Distribution Sdn Bhd menamatkan perniagaan pada 1 November 2022.

 


Pengumuman Nationwide Express dibuat hanya beberapa bulan selepas KTM Distribution Sdn Bhd menamatkan operasinya berkuat kuasa 1 November lalu, walaupun telah berkhidmat selama 38 tahun dalam perniagaan kurier dan logistik.

 

KTM Distribution berkata bahawa pemberhentian operasinya adalah selaras dengan langkah penstrukturan semula.

 

Satu lagi syarikat yang telah keluar dari industri penghantaran ialah CJ Century Logistics Holdings Bhd, yang dahulunya dikenali sebagai Century Logistics, yang menjual cabang kuriernya yang merugikan tahun lepas untuk kira-kira RM7.5 juta.

 

 

CJ Century Logistics Holdings Bhd

 

 

Pemain lain seperti GDEX Bhd dan Pos Malaysia Bhd telah mengalami kerugian suku tahunan berturut-turut, walaupun terdapat peningkatan dalam permintaan untuk perkhidmatan kurier atau penghantaran jarak jauh dalam tempoh tiga tahun lalu — didorong oleh pandemik COVID-19 dengan banyak e- platform perdagangan menyumber luar perkhidmatan mereka kepada syarikat penghantaran.

 

Sektor penghantaran ini menghadapi persekitaran operasi yang sangat kompetitif di Malaysia. Negara itu, dengan penduduk seramai 33 juta, kerajaan telah memberikan 122 lesen kurier.

 

Sebagai perbandingan, Thailand, dengan penduduk 70 juta, hanya memberikan separuh lesen kurier berbanding Malaysia, manakala Indonesia mempunyai 42 lesen untuk negara berpenduduk 273 juta.

 

Menurut laman webnya, Nationwide Express mempunyai 1,100 pekerja berdedikasi, armada lebih daripada 300 kenderaan, dan 500 kurier motosikal. Ia mempunyai rangkaian 150 cawangan dan ejen di Malaysia, Singapura dan Brunei, dengan kapasiti mengendalikan lebih 40,000 pakej setiap hari. - DagangNews.com