Operasi The Body Shop di Malaysia berjalan seperti biasa, tiada kaitan The Body Shop UK - InNature | DagangNews Skip to main content

Operasi The Body Shop di Malaysia berjalan seperti biasa, tiada kaitan The Body Shop UK - InNature

KUALA LUMPUR 15 Feb - Sehari selepas berita tersebar mengenai cabang The Body Shop di United Kingdom telah memfailkan pentadbiran, InNature Bhd — pemegang francais peruncit kosmetik tersebut di Malaysia, Vietnam dan Kemboja — menyaksikan harga sahamnya di Bursa Malaysia merosot ke paras terendah sepanjang masa pada 28.5 sen selepas turun 4.5 sen atau 13.6%.

 

Kaunter itu menyaksikan 6.54 juta saham bertukar tangan pada hari Rabu, 10.5 kali ganda purata harian 12 bulannya sebanyak 624,249 saham.

 

Pada 28.5 sen, InNature mempunyai permodalan pasaran RM198.22 juta, kurang daripada separuh penilaian tawaran awam permulaannya sebanyak RM451.76 juta pada awal 2020, berdasarkan 64 sen sesaham. Tahun setakat ini, kaunter telah jatuh 21.92%.


 

 


Pengarah urusan InNature Datin Mina Cheah-Foong, bagaimanapun, berkata syarikat itu terus beroperasi seperti biasa, kerana ia telah diyakinkan oleh francaisornya, The Body Shop International (BSI) — bahawa apa yang berlaku di UK tiada kaitan dengan rakan kongsi francais utama global kumpulan itu seperti InNature.

 


"Jadi mereka telah bercakap dengan kami semua dalam pasaran francais utama untuk meyakinkan kami.

 

"Bagi kami, kebimbangan terbesar ialah rantaian bekalan - sama ada produk akan datang kepada kami dan sama ada akan ada gangguan.

 

"Tetapi mereka telah memberi jaminan kepada kami bahawa mereka sebenarnya telah mendapatkan rantaian bekalan sehingga kontrak berjalan, sehingga 2025 lalu," kata Cheah-Foong dalam jawapan secara e-mel bertulis kepada The Edge mengenai isu itu.


 

iktisad

 


Walaupun Cheah-Foong dengan terus terang berkata "kami akan tunggu dan lihat" bagaimana jaminan daripada BSI ini memberi manfaat kepada mereka yang berada dalam pasaran francais, beliau berkata InNature berada dalam kedudukan yang sangat baik dari segi saham.

 

Ini kerana secara kebetulan syarikat telah memutuskan untuk meningkatkan kedudukan 200 unit penyimpanan stok baru-baru ini, disebabkan oleh kelewatan penghantaran sebelum ini berikutan serangan Houthi di Laut Merah. BSI juga merupakan pembekal tunggal produk The Body Shop, menurut prospektus InNature.

 

“Oleh itu, sekiranya terdapat sebarang gangguan besar dalam penghantaran, kami masih mempunyai stok. Jadi, sekarang nampaknya ini akan memberi kesan yang baik sekiranya terdapat sebarang gangguan bekalan.

 

"Tetapi, sudah tentu, BSI telah berusaha keras untuk memberi jaminan kepada kami bahawa [pembangunan UK] tidak menjejaskan pasaran francais utama sama sekali,” tambahnya.

 

Berita mengenai cabang The Body Shop UK jatuh ke dalam pentadbiran tersebar pada malam Selasa. Reuters melaporkan bahawa firma penasihat perniagaan FRP Advisory telah dilantik sebagai pentadbirnya.

 

Peruncit yang berpangkalan di UK itu telah menghadapi tempoh cabaran kewangan yang panjang di bawah pemilik terdahulu, yang selari dengan persekitaran dagangan yang sukar untuk sektor runcit yang lebih luas, menurut FRP.

 

InNature, yang mempunyai perjanjian francais 10 tahun bertarikh Jun 2019 dengan BSI, juga menghadapi masa yang mencabar berikutan sentimen pengguna yang lemah dan perbelanjaan operasi yang lebih tinggi.

 

Pendapatan peruncit selama sembilan bulan berakhir 30 September 2023 turun 60.02% kepada RM5.88 juta daripada RM14.71 juta dalam tempoh yang sama tahun lalu, apabila hasil turun 9.56% kepada RM98.2 juta daripada RM108.58 juta.


 

waionuiomata

 


Cheah-Foong, bersama suaminya Datuk Simon Foong dan dua anak lelaki mereka secara kolektif memegang kira-kira 70.6% dalam InNature melalui empat syarikat swasta. Foong juga pengerusi InNature.

 

Pada akhir September 2023, InNature mempunyai 122 kedai di seluruh Malaysia, Vietnam dan Kemboja.- DagangNews.com