Operasi sektor pembinaan menggalakkan, RHB Investment kekal penarafan ‘overweight’ | DagangNews Skip to main content

Operasi sektor pembinaan menggalakkan, RHB Investment kekal penarafan ‘overweight’

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 12 Dis - RHB Investment mengekalkan penarafan ‘overweight’ ke atas sektor pembinaan memandangkan ia kekal optimistik pada sektor itu, berdasarkan keadaan operasi yang menggalakkan didorong bekalan buruh mencukupi dan tekanan kos terurus.

 

Firma penyelidikan itu berkata keadaan sedemikian meletakkan kontraktor dalam kedudukan yang baik untuk menerima pekerjaan baharu (terutamanya pekerjaan infrastruktur yang dijangka diberikan dalam jangka sederhana), yang mungkin mengembangkan lagi buku pesanan mereka yang sudah menunjukkan tanda-tanda pertumbuhan.

 

RHB Investment berkata kontraktor yang memenuhi kriteria tersebut ialah Gamuda Bhd (harga sasaran [TP]: RM5.66), Sunway Construction Group Bhd (TP: RM2.22) dan Kerjaya Prospek Group Bhd (TP: RM1.71), yang merupakan pilihan utama firma itu untuk sektor tersebut, berikutan keterlihatan pendapatan mereka yang membanggakan dalam tempoh empat tahun akan datang.

 

Menurut firma itu, jumlah nilai kerja pembinaan yang dilakukan pada suku ketiga 2023 meningkat 9.6% tahun ke tahun (YoY), atau 3.4% suku ke suku (QoQ), kepada RM33.4 bilion, tertinggi dalam 14 suku.

 

Sementara itu, berdasarkan data Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB), RHB Investment berkata pelaksanaan projek secara amnya masih agak lembap, dengan kontrak baharu bernilai RM116.7 bilion diberikan dalam tempoh 11 bulan 2023, iaitu 15.3% lebih rendah YoY berbanding RM137.7 bilion setahun sebelumnya.

 

“Kami berpendapat bahawa anugerah projek mungkin meningkat mulai 2024 dan seterusnya, disokong oleh perbelanjaan pembangunan tertinggi kerajaan dengan peruntukan RM19 bilion yang (2023: RM17.6 bilion) untuk projek pengangkutan pada 2024,” katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Firma itu berkata Gamuda mempunyai kehadiran yang besar di luar negara, sementara masih relevan di dalam negara. Manakala Kerjaya Prospek mempunyai susunan rangka kerja dengan Samsung C&T, yang akan membolehkannya mendapat lebih banyak kerja dalam industri swasta yang canggih (disokong oleh longgokan tunai bersihnya).

 

“Kami juga menyukai Sunway Construction untuk kepelbagaian buku tendernya yang terdiri daripada aliran kerja dalaman berterusan, di samping projek infrastruktur perindustrian seperti Loji Janakuasa Song Hau 2 (menunggu penutupan kewangan) di Vietnam, yang boleh membawa tempahan tambahan bernilai RM6 bilion .

 

"Risiko kelemahan utama kepada penarafan sektor kami ialah kelewatan yang lebih lama daripada jangkaan dalam pelancaran kontrak dan pengurangan kos lebih besar daripada jangkaan untuk projek Transit Aliran Massa 3 (MRT3)," katanya.  - DagangNews.com