PAC lancarkan empat prosiding baharu, termasuk mengenai Mara Inc | DagangNews Skip to main content

PAC lancarkan empat prosiding baharu, termasuk mengenai Mara Inc

Datuk Mas Ermieyati Samsudin

KUALA LUMPUR 16 Julai - Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) akan melancarkan empat prosiding baharu membabitkan isu yang diketengahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2024, mulai akhir bulan ini.

 

Prosiding itu akan meliputi pengurusan air negara di bawah Kementerian Peralihan Tenaga dan Transformasi Air dan Kementerian Sumber Asli dan Kelestarian Alam Sekitar bermula pada 29 Julai diikuti projek bekalan air luar bandar di Sarawak dan Sabah pada 30 Julai.

 

PAC juga akan melihat Mara Incorporated Sdn Bhd (Mara Inc) di bawah seliaan Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah pada 31 Julai dan Majlis Profesor Negara, yang diselia oleh Jabatan Perdana Menteri, pada 1 Ogos.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Aktiviti perniagaan tidak cekap punca kerugian terkumpul Mara Inc cecah RM286.3 juta, kata Laporan Ketua Audit Negara 

 

Jawatankuasa Parlimen dwipartisan itu juga akan meneruskan pemeriksaan terhadap Pengurusan Industri Padi dan Beras Negara pada 6 Ogos dan prosiding Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) pada 7 Ogos, kata pengerusi PAC Datuk Mas Ermieyati Samsudin pada sidang akhbar hari ini.

 

Bagi prosiding LTAT yang akan datang, PAC telah memutuskan untuk memanggil saksi termasuk Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, bekas pengerusi LTAT Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raha Mohamed Noor, bekas ketua eksekutif LTAT Datuk Ahmad Nazim Abd Rahman, serta bekas pengarah kanan strategi LTAT Dayana Rogayah Omar, kata Mas Ermieyati.

 

 

 

 

Tindakan susulan terhadap sekolah usang

Pada Selasa, PAC turut membentangkan laporannya mengenai tindakan susulan Kementerian Pendidikan dan Jabatan Kerja Raya (JKR) berhubung cadangan sekolah usang.

 

Mas Ermieyati berkata PAC menyemak tindakan yang diambil oleh kementerian dan agensi sebagai maklum balas kepada setiap syor dan menilai kewajaran dan penerimaan maklum balas.

 

Bagaimanapun, jawatankuasa itu percaya bahawa lebih banyak usaha diperlukan, khususnya daripada Kementerian Pendidikan dan JKR, untuk mempercepatkan projek pembangunan dan menaik taraf bangunan sekolah usang bagi mencapai matlamat bangunan sekolah sifar usang.

 

PAC juga menasihatkan Kementerian Pendidikan memperhebatkan proses pengesahan data dalam Sistem Maklumat Pengurusan Pendidikan.

 

PAC juga mencadangkan kementerian mempertimbangkan "langkah-langkah pencegahan untuk menangani isu-isu bangunan sekolah usang, dengan mengambil kira kewangan dan peruntukan sedia ada," kata Mas Ermieyati.

 

Timbalan pengerusi PAC yang baharu

Dewan Rakyat turut meluluskan usul melantik Ahli Parlimen (MP) Seputeh Teresa Kok sebagai timbalan pengerusi PAC yang baharu. Ahli Parlimen enam penggal, beliau juga Menteri Industri Utama di bawah pentadbiran Pakatan Harapan yang diketuai oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.

 

Kok menggantikan Ahli Parlimen Kluang Wong Shu Qi yang dilantik sebagai pengerusi Talent Corporation Malaysia Bhd di bawah Kementerian Sumber Manusia bulan lepas.

 

PAC — diberi mandat untuk meneliti kewangan kerajaan persekutuan dan agensi berkanun — kini terdiri daripada tiga Ahli Parlimen masing-masing daripada DAP, Bersatu, Umno, dan PKR, serta dua daripada PAS, dan seorang daripada GPS. - DagangNews.com