Pakar cukai lahirkan kebimbangan terhadap perluasan mengejut cukai perkhidmatan kepada kerja penyelenggaraan dan pembaikan | DagangNews Skip to main content

Pakar cukai lahirkan kebimbangan terhadap perluasan mengejut cukai perkhidmatan kepada kerja penyelenggaraan dan pembaikan

KUALA LUMPUR 27 Feb - Tanpa amaran atau rundingan awal, keputusan kerajaan untuk memasukkan hampir semua kerja penyelenggaraan dan pembaikan (M&R) di bawah skop cukai perkhidmatan disifatkan mengejutkan dan menyebabkan orang ramai tidak bersedia untuknya, menurut seorang pakar cukai.

 

Pengarah Eksekutif Kanan Harga Cukai & Pemindahan Tidak Langsung Grant Thornton Alan Chung berkata industri perunding cukai tidak dirujuk dengan betul atau diberi amaran mengenai perubahan yang berkuat kuasa pada Isnin (26 Feb).

 

“Dua aspek yang membimbangkan saya ialah pertama sekali ini dibawa masuk di bawah radar — tidak ada sebarang pengumuman sehingga perintah warta dikeluarkan. Terus terang, ia mengejutkan kami (penasihat cukai),” kata Chung kepada The Edge.


"Kedua, tidak ada perundingan yang betul dengan industri, dengan perunding cukai - ini penting," katanya.

 

Chung juga bimbang tentang sejauh mana istilah "penyelenggaraan" dan "pembaikan".

 

“Penyelenggaraan dan pembaikan adalah istilah yang sangat luas, ia bukan sahaja meliputi sistem pendingin hawa  dan lif, ia juga meliputi komputer riba, semuanya ada di dalamnya.

 

"Jika televisyen anda dihantar untuk pembaikan, ia tertakluk kepada cukai perkhidmatan. Liputannya sangat luas, itu satu perspektif,” katanya.

 

Walaupun perunding cukai perlu menganalisis kesan langkah ini, orang awam dan perniagaan tidak bersedia untuk pelaksanaan cukai perkhidmatan.

 

“Mereka memberi kami masa yang terlalu sedikit, tanpa perundingan dibuat. Tiada siapa yang bersedia untuk ini. Jadi, bagaimana kita akan melakukan perkara ini dalam tempoh empat hari akan datang adalah isu besar,” tambahnya, merujuk kepada bila cukai perkhidmatan 6% akan dinaikkan kepada 8% menjelang 1 Mac.

 

Satu lagi kebimbangan yang dibangkitkan Chung ialah risiko percukaian bertingkat atau cukai berganda.

 

"Berbeza dengan cukai barang dan perkhidmatan (GST), di mana tiada cukai bertingkat, cukai perkhidmatan mempunyai kecenderungan yang sangat tinggi untuk tertakluk kepada cukai (selanjutnya)," kata Chung.

 

“Cukai ke atas cukai adalah isu yang sangat ketara dan dari segi perkhidmatan pembaikan dan penyelenggaraan (yang serupa), anda boleh membuatnya melata di seluruh dunia,” tambahnya.

 

Sebagai contoh, Chung memetik cara penyedia perkhidmatan, katakan Pembekal Perkhidmatan A, boleh menyumber luar kerja pembaikan khusus kepada Pembekal Perkhidmatan B, yang akan mengenakan caj kepada Pembekal Perkhidmatan A untuk kerja itu, yang tertakluk kepada cukai perkhidmatan. Ini kemudiannya akan dimasukkan dalam bil Pembekal Perkhidmatan A kepada pelanggan akhirnya yang kemudiannya akan dikenakan cukai perkhidmatan pusingan lain.

 

“Jadi, apabila ia melibatkan pembaikan dan penyelenggaraan, kebimbangan saya di sini ialah akan ada cukai berlatarkan,” katanya.

 

“Sudah tentu, saya menyokong untuk meluaskan cukai perkhidmatan [dan] ini adalah sesuatu ke arah itu, tetapi sila dapatkan beberapa perundingan untuk kami merenungkan perkara ini dan melihat sama ada terdapat sebarang negatif daripada pelaksanaan supaya kami boleh atasi mereka sebelum kita melaksanakannya," katanya.

 

Walaupun cukai perkhidmatan untuk perkhidmatan M&R kini berkuat kuasa secara sah, Chung tidak fikir mereka yang gagal mematuhi cukai itu akan menghadapi sebarang kesan lagi.

 

“Tiada sesiapa di lapangan yang terjejas oleh perubahan dalam perundangan ini telah mengenakan bayaran untuk cukai perkhidmatan hari ini, [dan isu ini] masih diperdebatkan dalam kalangan profesional dalam industri cukai. Kami cuba berinteraksi dengan Kementerian Kewangan (MOF) dan kastam untuk menangani perkara ini," kata Chung.

 

"Akhirnya, saya mengesyaki bahawa mereka akan mengeluarkan beberapa bentuk pengecualian tetapi ia akan cuba membetulkan sesuatu yang tidak sepatutnya muncul pada mulanya," tambahnya.- DagangNews.com