Paradoks Orang Asli dan Palestin | DagangNews Skip to main content

Paradoks Orang Asli dan Palestin

Oleh Mohd Fudzail Mohd Nor
Kolumnis DagangNews.com

 

SAYA berasal dari Rompin, Pahang sebuah daerah terbesar di negeri Pahang. Tidak banyak yang dikenali selain makanan udang galah yang banyak di Sungai Rompin.

 

Saya telah meninggalkan Rompin sejak Tingkatan empat dan seterusnya lepas balik dari New Zealand terus menetap di Selangor. Kemudian 18 tahun duduk di luar negara iaitu Arab Saudi dan UAE sehingga terkena strok pada Ogos 2018.

 

Setelah sihat saya kembali membaca tentang Rompin dan terjumpa tentang kisah penghidupan Orang Jakun. Ini mengingatkan saya tentang sekolah di Rompin yang ramai berkawan Orang Asli.

 

Jumlah penduduk Rompin mengikut bancian tahun 2000 ialah 101,877 orang dengan penduduk Jakun 31,577 untuk statistik tahun 2010.

 

Saya terkejut apabila membaca perbandingan antara orang Asli dan orang Palestin yang membuatkan saya mendalami lebih jauh.

 

Dikatakan kerajaan Malaysia marah tentang keadaan Palestin di bawah pemerintahan Israel secara konsisten dan sengaja menutup mata terhadap keadaan Orang Asli yang berada di depan pintu rumahnya.

 

Dilayan jauh lebih buruk daripada rakyat Palestin dan dengan layanan oleh kerajaan Malaysia, baik masa lalu dan sekarang.

 

Diceritakan ramai Orang Asli telah didorong untuk mencari nafkah dari sisa toksik dan tempat pembuangan sampah. Menurut carita yang saya dengar.

 

Saya sempat berjalan dengan isteri, Dr Azma dan anak sulong, Saifullah ke Bandar Muadzam Shah yang terletak di Rompin. Dalam bulan Julai 2019. Sebuah bandar yang cantik dan menarik. Ada MRSM dan pernah terletak Uniten yang saya tidak pasti sejak kematian Tan Sri Jamaluddin Jarjis.

 

Terdapat sebuah hospital, kolej, taman botani yang indah, sekolah, klinik, restoran yang bagus. Pada masa pertumbuhan yang perlahan dan pengangguran yang tinggi, ini membantu kerana kos sara hidup rendah.

 

Sebelum epidemik menguasi semua orang akibat COVID-19. Sekarang suasana kian merudum.

 

rompin
PANDANGAN daripada udara dalam video yang dirakam mengguna drone. - Youtube

 

Ada dua lorong yang indah dan berdaun lebat di mana komuniti dan penempatan dari pelbagai suku Orang Asli. Telah tinggal di sana selama lebih dari seratus tahun. Mungkin, adalah keterlaluan untuk mengatakan Orang Asli tinggal di sana dan mereka hanya wujud pada nama.

 

Di empat penempatan dalam jarak 10-15 minit dari bandar Muadzam Shah, hanya satu yang mempunyai elektrik dan tidak ada yang mengalirkan air. Di salah satu penempatan, rumah menggunakan sepanduk plastik parti Barisan Nasional, mungkin dari pilihan raya 2018 sebagai bumbung dan tirai tingkap mereka. Orang Asli, suku Jakun, mandi, minum, mengosongkan usus mereka dan memasak dari kolam bertakung. Hampir beberapa meter, di sepanjang lebuh raya, terdapat elektrik dan air yang mengalir. Paradoks, bukan kebodohan tetapi ketidakadilan.

 

Mungkin yang paling menarik perhatian adalah ramai orang Jakun di tempat pembuangan sampah yang dikendalikan oleh syarikat yang dewan pengarahnya dipenuhi dengan `Datuk-Datuk’.

 

Hari itu adalah hari gaji ketika mengangkat beg sampah yang diisi secara terpisah dengan plastik, kaca dan logam dan meletakkannya pada timbangan. Kontraktor dari bandar akan membayar wang tunai hari ini. Ada dapat RM700-RM1,000 untuk memberi makan kepada keluarga.

 

Berkerumun lelaki, wanita dan anak-anak di bawah tempat perlindungan sementara. Tanpa menyedari bau busuk sampah yang melitupi udara. Mereka menunggu terik matahari  sebelum menjelajah lagi ke sampah beracun untuk memisahkan barang-barang kitar semula yang dapat mereka jual.

 

Ini dianggap pekerjaan yang lebih mudah bagi mereka kerana mereka mendapat lebih banyak wang di sini daripada jika mereka mendapat pekerjaan di tempat lain.

 

Ada Kampung Teraling yang mempunyai elektrik minimum yang disediakan oleh panel solar yang disumbangkan oleh sebuah NGO. Kampung Teraling juga tidak mempunyai air yang mengalir.

 

Tempat pelupusan sampah mempunyai pelbagai penyakit kulit dan ramai sering jatuh sakit. Tidak menghairankan kerana mereka tidak memiliki alat pelindung dan ketika mereka meninggalkan tempat pembuangan sampah di malam hari, mereka tidak memiliki air mengalir untuk membersihkan diri mereka sendiri atau pemakanan dan tempat perlindungan yang betul dari elemen tersebut.

 

Anak-anak dibawa ke tempat pembuangan sampah kerana tidak ada yang menjaga mereka sementara ibu bapa mereka bekerja di tempat pembuangan sampah. Tapak pelupusan sampah bukan sahaja berfungsi sebagai taman permainan kanak-kanak yang seawal empat tahun, membantu ibu bapa mereka mencari bahan yang boleh dikitar semula. Pemandangan tidak bagi orang yang berhati lembut. - DagangNews.com