Graduan Malaysia didapati kurang kemahiran berkomunikasi, inovasi dan kemahiran kepimpinan | DagangNews Skip to main content

Graduan Malaysia didapati kurang kemahiran berkomunikasi, inovasi dan kemahiran kepimpinan

Ijazah atau diploma tidak mencukupi kerana ia tidak menyediakan kecekapan yang diperlukan oleh majikan. - Gambar Akson/Unsplash
Oleh Datuk Seri Wong Chun Wai

Kekecewaan terbesar yang dihadapi oleh majikan semasa menemuduga pemohon pekerjaan, terutamanya graduan baharu, ialah kekurangan kompetensi seperti komunikasi, inovasi dan kemahiran kepimpinan.

 

Terdapat cukup tinjauan yang telah dijalankan oleh pelbagai organisasi termasuk Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) untuk menggambarkan rumitnya masalah itu.

 

MEF berkata walaupun beberapa universiti tempatan meningkat penafaran dalam beberapa kaji selidik antarabangsa, ketidakpadanan berterusan antara graduan dan pekerjaan nampaknya masih berterusan dengan graduan Malaysia masih kekurangan kemahiran insaniah.

 

MEF meletakkan keupayaan seseorang calon untuk boleh melakukan berbilang tugas, memikul tanggungjawab, dan menggunakan kemahiran praktikal dan insaniah sebagai markah lulus dalam permohonan kerja.

 

Presidennya Datuk Syed Hussain Syed Husman berkata dalam laporan berita bahawa berdasarkan Tinjauan Gaji MEF untuk Eksekutif 2021, satu pertiga daripada syarikat responden menjangkakan graduan baharu yang diambil bekerja untuk pelbagai tugas dan bekerja dengan berkesan dalam pasukan berprestasi tinggi.

 

Beliau berkata majikan sering mencari bukti pengalaman praktikal, seperti portfolio, kerja projek atau latihan amali seperti bukti kebolehan calon, sambil menambah bahawa mereka semakin menyedari bahawa pendidikan formal tidak semestinya diterjemahkan kepada kecekapan dalam kemahiran praktikal.

 

Ringkasnya - ijazah atau diploma tidak mencukupi kerana ia tidak menyediakan kecekapan yang diperlukan oleh majikan!

 

 

Datuk Seri Wong Chun Wai
                                        Datuk Seri Wong Chun Wai 

 

 

Menurut tinjauan lain oleh Economist Impact, disokong oleh Google melibatkan 1,375 pekerja, majikan dan pakar industri di seluruh Asia Pasifik, termasuk 100 pekerja dari Malaysia, meletakkan kemahiran insaniah sebagai keutamaan.

 

“Lebih ramai pekerja di Malaysia menganggap kemahiran insaniah penting (54%) berbanding di seluruh rantau (41.2%), mengatasi pekerja di negara seperti Singapura (51%) dan Hong Kong (47%). Pekerja memberi penekanan khusus kepada komunikasi interpersonal dan antara budaya (81.5%).

 

Seperti yang dijangkakan, 65% pekerja yang ditemubual menganggap kemahiran digital paling penting untuk tenaga kerja hari ini.

 

Dalam pasaran pekerjaan yang berkembang pesat dan bergolak semasa, tekanan ke atas pelajar untuk memilih ijazah yang mengimbangi minat akademik mereka dengan prospek kebolehkerjaan masa hadapan adalah lebih besar berbanding sebelum ini.

 

Cabarannya adalah jelas: Bagaimanakah pelajar boleh memastikan bidang pengajian mereka bukan sahaja memikat rasa ingin tahu intelektual mereka tetapi juga menyediakan mereka untuk kejayaan kerjaya.

 

Satu kajian oleh Chartered Management Institute (CMI) yang berpangkalan di United Kingdom melihat pandangan majikan terhadap graduan baharu di UK dan menawarkan beberapa pendapat yang jelas tentang graduan universiti dan keupayaan mereka - atau kekurangan keupayaan - untuk melompat terus ke dalam tenaga kerja.

 

Dalam kajian itu, hampir 80% majikan berkata mereka percaya graduan tidak bersedia bekerja untuk memasuki pasaran pekerjaan selepas pengajian mereka.

 

Dan hanya di bawah satu pertiga (29%) pelajar berkata mereka tidak percaya universiti mereka menawarkan mereka sokongan dalam membangunkan kemahiran pengurusan kerjaya.

 

Chartered Management Institute

 

Sesungguhnya, sebagai Sahabat CMI, dan ahli sukarelawan lembaga serantau CMI di Malaysia, saya adalah penyokong kuat nilai tambah yang boleh diberikan oleh kursus praktikal dan profesional yang diiktiraf CMI kepada pelajar tanpa mengira subjek yang mereka pilih untuk belajar. .

 

CMI bekerjasama dengan rakan kongsi pendidikan tinggi di seluruh Malaysia untuk menawarkan ijazah dua akreditasi yang melangkaui program akademik tradisional.

 

Kursus-kursus ini menyediakan pengalaman pendidikan yang komprehensif dengan menarik pelajar daripada pelbagai latar belakang dan melengkapkan mereka dengan kemahiran yang paling diminati oleh majikan masa kini.

 

Pendekatan ini membantu institusi pengajian tinggi (PT) dalam menyampaikan peluang pembelajaran yang diperkaya, meningkatkan kesediaan kerja pelajar, dan akhirnya membawa kepada kepuasan yang lebih tinggi dan hasil kerjaya yang lebih baik - tepat apa yang pelajar beritahu saya yang mereka cari semasa membuat pilihan kerjaya mereka.

 

Dan terdapat bukti yang semakin meningkat tentang permintaan dalam pasaran kerja untuk kemahiran pengurusan dan kepimpinan.

 

Menurut Indeks Latihan Nasional Kor Pembangunan Sumber Manusia 2023, "Pengurusan dan Kepimpinan muncul sebagai kemahiran yang paling dicari dalam kalangan majikan, membentuk hampir satu perempat (24.4%) daripada jumlah penyertaan latihan tahun lepas."

 

Kesan CMI terhadap kebolehpasaran dan keupayaannya untuk menangani kekurangan kemahiran ini tidak dapat dinafikan.

 

Sembilan daripada 10 rakan kongsi pendidikan tinggi yang dikaji melaporkan bahawa kursus yang diiktiraf CMI menyediakan pelajar dengan kelayakan profesional yang jelas menunjukkan kemahiran mereka kepada majikan.

 

Ini bukan sekadar ijazah; ia adalah laluan untuk memperoleh status Pengurus Bertauliah, yang mana HE rakan kongsi sekali lagi sangat bersetuju meningkatkan kebolehpasaran pelajar dengan ketara. Tambahan pula, 79% rakan kongsi percaya bahawa memperoleh ijazah yang diiktiraf CMI meningkatkan potensi pendapatan pelajar selepas tamat pengajian.

 

Bagi kedua-dua majikan, mereka mahu graduan baharu hadir untuk temu duga dengan lebih daripada sekadar diploma mereka kerana mereka mengharapkan resume yang kukuh, pengalaman latihan amali yang sepadan dengan pekerjaan yang mereka cari dan, kursus profesional dan diiktiraf yang telah mereka hadiri.

 

Ia adalah tambahan yang kononnya akan mendapat perhatian penemuduga dan membantu pemohon mendapatkan pekerjaan, apabila semua orang adalah sama. - DagangNews.com

 

Datuk Seri Wong Chun Wai adalah pengerusi Bernama dan penasihat Star Media Group. Wartawan veteran itu juga merupakan ahli lembaga serantau Malaysia bagi Institut Pengurusan Bertauliah dan Rakan CMI, tahap keahlian tertinggi organisasi yang berpangkalan di United Kingdom itu.