PDC buka tender untuk Taman Perindustrian Batu Kawan 2 selepas membatalkan perjanjian kontroversi dengan Umech Land | DagangNews Skip to main content

PDC buka tender untuk Taman Perindustrian Batu Kawan 2 selepas membatalkan perjanjian kontroversi dengan Umech Land

JDA mendapat kecaman daripada semua pihak termasuk Dewan Perniagaan Cina Pulau Pinang (PCCC), yang mempersoalkan mengapa PDC tidak melakukan tender terbuka dalam urus niaga dengan Umech Land sebelum ini. - Gambar BKIP oleh vocational.penanginstitute.org
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 16 Feb - Penang Development Corp (PDC) menggesa permohonan cadangan (RFP) daripada syarikat berpengalaman untuk membangunkan bersama Taman Perindustrian Batu Kawan 2 (BKIP2), berikutan penamatan perjanjian pembangunan bersama (JDA) yang sebelum ini dibelenggu kontroversi dengan Umech Land Sdn Bhd pada Oktober tahun lalu.

 

Menurut laporan media, Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow berkata permohonan pra-kelayakan untuk RFP telah diiklankan mulai 8 Februari 2024 dan tender itu akan terus diiklankan dalam media arus perdana dan laman web PDC selama enam minggu sehingga 21 Mac 2024.

 

"RFP adalah untuk menjemput pemain industri untuk menjadi rakan strategik dalam membangunkan fasa satu BKIP2 dengan PDC," kata Chow dipetik sebagai berkata pada sidang media di Pulau Pinang pada Khamis.

 

PDC, agensi pembangunan kerajaan negeri Pulau Pinang, telah memeterai JDA dengan Umech Land tahun lepas, bagi menjual sebidang tanah di Byram seluas kira-kira 226 hektar, yang merupakan sebahagian daripada BKIP2, dengan harga RM646 juta, yang akan dibayarn secara ansuran oleh Umech Land melalui dana dalaman dalam tempoh 48 bulan.

 

Bagaimanapun, JDA mendapat kecaman daripada semua pihak termasuk Dewan Perniagaan Cina Pulau Pinang (PCCC), yang mempersoalkan mengapa PDC tidak melakukan tender terbuka. Ia mengulas bahawa tanda harga RM646 juta, atau RM27 kaki persegi, secara ketara meremehkan nilai tanah itu.

 

Apabila gelombang kritikan semakin kuat, lembaga pengarah PDC memutuskan untuk menamatkan JDA. Ia berkata perubahan dalam pemegang saham majoriti struktur ekuiti Umech Land, yang dilakukan tanpa memaklumkan PDC dan tanpa kelulusan PDC, adalah "isu yang serius dan tidak boleh diterima oleh lembaga PDC".

 

Ini merujuk kepada fakta bahawa Sunway Bhd telah muncul sebagai pemegang saham majoriti Umech Land hanya dua hari sebelum pengumuman JDA dengan menyuntik RM23.33 juta ke dalam syarikat itu, sekali gus mencairkan pegangan saham pemegang saham asal — Karen Cheng Pui Kwan kepada 21% dan Nathaniel Rajakumar kepada 9%.

 

Sebelum suntikan tunai Sunway, Umech Land adalah 70:30 dimiliki oleh Cheng dan Nathaniel.

 

Berikutan penamatan itu, PDC dikehendaki membayar balik sepenuhnya deposit yang telah dibayar oleh Umech Land berjumlah RM64.60 juta.

 

Walaupun diakui bahawa perjanjian itu dilakukan melalui rundingan terus, lembaga pengarah PDC menegaskan bahawa proses pemilihan Tanah Umech adalah telus dan selaras dengan dasar PDC.

 

Chow yang juga pengerusi PDC menambah, tiada kelemahan atau kesilapan berlaku dalam penjualan tanah itu kepada Umech Land.

 

Beliau berkata penjualan itu dilakukan secara rundingan terus berikutan usaha promosi PDC di Dubai Expo 2020, dan Umech Land merupakan satu-satunya syarikat yang menunjukkan minat serius untuk menjalankan perniagaan di Pulau Pinang.

 

Dalam perkembangan lain, Chow berkata PDC sedang membangunkan tiga lagi taman perindustrian di negeri ini melibatkan jumlah pelaburan RM3.2 bilion, termasuk untuk pembangunan infrastruktur, dalam usaha untuk merangsang pertumbuhan sektor perindustrian.

 

Tiga taman perindustrian itu ialah Taman Teknologi Bandar Cassia, Taman Perindustrian Batu Kawan 3 (BKIP3), dan Taman Sains Pulau Pinang Selatan.

 

Chow menambah, taman perindustrian di Seberang Perai Selatan ini dijangka siap sepenuhnya pada 2031, selepas pembangunan dimulakan pada 2022.- DagangNews.com