PDC tidak pernah beri tanah kepada pihak swasta bagi pembangunan taman perindustrian | DagangNews Skip to main content

PDC tidak pernah beri tanah kepada pihak swasta bagi pembangunan taman perindustrian

GEORGETOWN 27 Nov - Penang Development Corporation (PDC) tidak pernah memberikan sebarang tanah kepada pihak swasta untuk dibangunkan menjadi taman perindustrian.

 

Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow berkata, kebanyakan bank tanah perindustrian PDC berada di lokasi strategik dan boleh dipasarkan kepada pelabur dalam industri berkaitan.

 

“Bagaimanapun, PDC kini menghadapi kekangan dalam membangunkan tanah perindustrian baharu dikenali sebagai Taman Perindustrian Batu Kawan 2 (BKIP2), berikutan kedudukannya dan persekitaran yang tidak kondusif,” katanya ketika menjawab soalan Lim Guan Eng (DAP- Air Putih) pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), hari ini, lapor Bernama.

 

Kon Yeow berkata, PDC berjaya membangunkan sembilan taman perindustrian di Pulau Pinang bagi memastikan ekosistem perindustrian yang mampan di negeri itu.

 

Beliau berkata, PDC akan meneruskan peranannya sebagai pemaju tanah perindustrian utama di Pulau Pinang, walaupun ketika ini beberapa pemaju swasta turut terlibat dalam beberapa pembangunan.

 

BACA JUGA: Lembaga Pengarah PDC batalkan perjanjian usaha sama dengan Umech Land

 

"Dengan lebih 50 tahun pengalaman dan kepakaran, PDC yakin taman perindustrian yang dibangunkannya akan terus menarik pelabur dalam dan luar negara.

 

“PDC akan membangunkan tanah perindustrian di lokasi strategik tanpa melibatkan sektor swasta,” katanya.

 

Beliau berkata, PDC hanya akan bekerjasama dengan sektor swasta bagi kawasan berisiko tinggi yang tidak terletak secara strategik dan di kawasan kurang kompetitif.

 

Sementara itu, beliau berkata PDC mempunyai kira-kira 324 hektar tanah perindustrian, dan memberi tumpuan kepada pembangunan tanah perindustrian di Taman Teknologi Bandar Cassia dan BKIP3 di kawasan timur Batu Kawan.- DagangNews.com