PDRM tidak tolak kemungkinan panggil pengurusan tertinggi syarikat dikaitkan dengan eksploitasi kanak-kanak, kata KPN | DagangNews Skip to main content

PDRM tidak tolak kemungkinan panggil pengurusan tertinggi syarikat dikaitkan dengan eksploitasi kanak-kanak, kata KPN

Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain - Gambar Astro Awani
Oleh BERNAMA

KUALA LUMPUR 13 Sept - Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak menolak kemungkinan akan memanggil pengurusan tertinggi sebuah syarikat tempatan yang didakwa mengeksploitasi kanak-kanak dan agama.

 

Ketua Polis Negara Tan Sri Razarudin Husain berkata, walaupun ini masih berpotensi untuk dilakukan, pada masa ini tiada keperluan segera untuk berbuat demikian kerana siasatan terhadap rumah kebajikan yang dikaitkan dengan syarikat itu masih di peringkat awal.

 

“Kami mungkin mengeluarkan saman pada masa hadapan, tetapi buat masa ini, ia tidak perlu,” katanya pada sidang media di Pusat Latihan Polis (Pulapol) Kuala Lumpur pada Jumaat.

 

Pada Rabu, PDRM melancarkan Op Global, operasi yang membawa kepada menyelamatkan 402 kanak-kanak dari 20 rumah kebajikan yang dikaitkan dengan syarikat itu di Selangor dan Negeri Sembilan.

 

Razarudin juga menafikan dakwaan bahawa polis lambat bertindak, menjelaskan bahawa siasatan menyeluruh dijalankan sebelum sebarang campur tangan.

 

“Sebarang tindakan akan melalui proses siasatan yang melibatkan pengumpulan maklumat dari pelbagai sudut.

 

“Tindakan polis sedang berjalan, dan pada masa ini, kami bertindak berdasarkan bukti yang dikumpul, dan proses yang kami ikuti adalah memadai,” katanya.

 

Beliau turut menolak dakwaan bahawa syarikat itu mendapat perlindungan daripada pihak berkuasa, walaupun tersebar gambar yang menunjukkan pengurusan tertinggi syarikat itu bersama pegawai kanan PDRM.

 

Beliau berkata beliau juga pernah bergambar dengan individu yang dikaitkan dengan syarikat itu semasa perlumbaan kuda di Terengganu.

 

“Saya mengambil gambar dengan mereka tidak membayangkan sokongan; salah laku tetap salah. Jika siasatan kami menemui bukti aktiviti jenayah, seperti ajaran sesat atau jenayah seksual, tindakan sewajarnya akan diambil,” katanya.

 

Mengulas dakwaan polis tidak membenarkan mangsa yang diselamatkan menunaikan solat, beliau menjelaskan kebenaran solat diberikan secara bergilir-gilir atas sebab keselamatan.

 

“Dakwaan ini adalah tidak benar. Mangsa dibenarkan solat bergilir-gilir bagi tujuan keselamatan. Selain itu, mereka yang ditempatkan sementara di Pulapol juga mempunyai akses ke masjid,” katanya. - DagangNews.com