Pekat dipilih sebagai pembida projek pembangunan tenaga solar 29.99MWac di bawah CGPP | DagangNews Skip to main content

Pekat dipilih sebagai pembida projek pembangunan tenaga solar 29.99MWac di bawah CGPP

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 17 Ogos - Pekat Group Berhad berjaya dipilih dalam pelaksanaan pembidaan kompetitif di bawah Program Kuasa Hijau Korporat (CGPP) yang dijalankan oleh Suruhanjaya Tenaga untuk pembangunan kuasa solar 29.99 megawatt (MWac). 

 

Kumpulan itu berkata, Pekat Group adalah satu daripada 22 pengeluar tenaga solar (SPP) yang dipilih untuk CGPP (800MWac).

 

"SPP yang berjaya dikehendaki mengemukakan permohonan kepada Pembeli Tunggal untuk menyertai program Pengaturan Penghantaran Dipertingkat Baharu (NEDA) dalam tempoh tiga bulan dari tarikh penyerahan Akuan Syarat seperti yang dinyatakan di bawah perkara 11.1(1) Panduan Maklumat CGPP.

 

"Suruhanjaya Tenaga berhak membatalkan Surat tersebut sekiranya kumpulan itu gagal mendaftar sebagai peserta di bawah program NEDA dalam tempoh yang ditetapkan," katanya dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia, hari ini.

 

Projek itu bagaimanapun tidak mempunyai sebarang kesan ke atas modal saham dan struktur pegangan saham.

 

Projek itu dijangka menyumbang secara positif kepada pendapatan kumpulan dan aset bersih sesaham bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2024 dan seterusnya sehingga penyiapan projek.

 

Kumpulan itu menjangkakan sebarang risiko luar biasa selain daripada risiko operasi biasa yang berkaitan dengan projek, namun syarikat akan mengambil langkah yang sewajarnya untuk mengurangkan risiko apabila dan apabila ia berlaku. - DagangNews.com