Pekat raih kontrak bekal sistem solar RM29.1 juta di Johor | DagangNews Skip to main content

Pekat raih kontrak bekal sistem solar RM29.1 juta di Johor

KUALA LUMPUR 26 April - Pekat Group Berhad telah memperoleh kontrak RM29.1 juta untuk membekalkan sistem solar fotovoltaik (PV) grid bersambung di Kulai, Johor.

 

Pakar PV solar serta pembumian dan perlindungan kilat itu berkata anak syarikatnya, Pekat Solar Sdn Bhd (PSSB), menerima kontrak tersebut daripada D&Y Textile (Malaysia) Sdn Bhd.

 

Sistem solar PV akan dibekalkan di tiga kemudahan kumpulan itu di Taman Perindustrian Sedenak, katanya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Pekat Tai Yee Chee berkata kemenangan projek itu menekankan permintaan berterusan bagi pemasangan solar PV berikutan rejim harga elektrik yang semakin meningkat dan permintaan berterusan untuk tenaga hijau.

 

“Pekat terus mengisytiharkan penggunaan tenaga bersih dan mampan dan akan meneruskan projek sebagai kontraktor kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan (EPCC) serta pemilik aset.

 

“Dengan kadar pengambilan berterusan dan kepercayaan pelanggan terhadap keupayaan pelaksanaan Pekat, kami positif terhadap prospek sektor solar PV untuk sepanjang tahun ini,” tambahnya.

 

Dengan kemenangan baharu ini, Pekat telah meningkatkan buku pesanannya kepada RM223 juta.

 

Diperbadankan pada tahun 2013, D&Y Textile terlibat dalam perniagaan pemintalan, tenunan, mengait dan pencelupan produk tekstil.

 

Pada pukul 9:18 pagi hari ini, saham Pekat menokok 2.5 sen atau 6.3% kepada 42 sen memberikannya permodalan pasaran RM270.89 juta. -DagangNews.com