Pelabur asing jual saham Malaysia pada paras yang tidak dilihat sejak Disember 2021 | DagangNews Skip to main content

Pelabur asing jual saham Malaysia pada paras yang tidak dilihat sejak Disember 2021

Satu-satunya sektor yang menyaksikan aliran masuk bersih dana asing ialah pengguna, penjagaan kesihatan dan hartanah.

KUALA LUPUR 13 Jun - Bursa Malaysia menyaksikan aliran keluar yang banyak minggu lalu apabila pelabur asing menjual RM436.9 juta ekuiti bersih tempatan, kadar yang tidak dilihat sejak Disember tahun lepas, menurut MIDF Research.

 

Seiring dengan warga asing mengeluarkan dana mereka, penanda aras FBM KLCI merosot pada setiap hari dalam minggu dagangan empat hari untuk ditutup di bawah paras 1,500 mata pada hari Jumaat.

 

MIDF menyatakan bahawa tiga sektor dengan jualan bersih tertinggi oleh warga asing ialah kewangan, utiliti dan pengangkutan.

 

Satu-satunya sektor yang menyaksikan aliran masuk bersih dana asing ialah pengguna, penjagaan kesihatan dan hartanah.

 

Peningkatan aliran keluar di Bursa Malaysia adalah sejajar dengan perkembangan di tempat lain di Asia, yang menyaksikan pelabur asing melupuskan lebih dua kali ganda daripada apa yang mereka beli pada minggu sebelumnya.

 

“Berdasarkan data agregat sementara bagi tujuh bursa Asia itu kami menjejaki, pelabur yang diklasifikasikan sebagai 'asing' menjual AS$5.04 bilion bersih minggu lepas, berbanding pembelian bersih AS$2.25 bilion pada minggu sebelumnya," kata MIDF.

 

Institusi tempatan pula menjadikan pembeli bersih di Bursa Malaysia dengan jumlah bersih RM244.9 juta selepas aliran keluar bersih selama empat minggu berturut-turut.

 

Peruncit juga merupakan pembeli bersih dengan RM192.04 juta pembelian bersih ekuiti tempatan.

 

Dari segi penyertaan, hanya pelabur runcit yang menyaksikan pertumbuhan mingguan dalam purata nilai dagangan harian (ADTV) pada 0.32%. Pelabur institusi dan pelabur asing menyaksikan pengurangan masing-masing sebanyak 20.67% dan 56.81%. - DagangNews.com