Pelarasan gaji: Kini tiba masanya sektor swasta memperbaharui amalan pekerjaan | DagangNews Skip to main content

Pelarasan gaji: Kini tiba masanya sektor swasta memperbaharui amalan pekerjaan

Pekerja asing telah dibawa masuk ke negara ini, di mana gaji mereka ditetapkan pada tahap di mana rakyat Malaysia tidak mampu untuk hidup, kata SPCAAM. - Gambar hiasan
Oleh Callistus Antony D'Angelus

KENAIKAN gaji kakitangan awam adalah dialu-alukan dan sudah lama tertangguh. Pelarasan gaji 7 hingga 15 peratus, di mana kos sara hidup meningkat secara mendadak sejak beberapa tahun lalu, akan membawa tahap gaji kakitangan awam ke tahap yang munasabah.

 

Walaupun ia masih tidak memastikan bahawa setiap penjawat awam mendapat gaji yang boleh menyara hidup sekurang-kurangnya. Walau bagaimanapun, ia adalah satu langkah ke arah yang betul dan penambahbaikan progresif dalam hal itu perlu dibuat selepas ini.

 

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa sektor swasta membayar gaji munasabah kepada pekerjanya.

 

Ini adalah satu cabaran besar jika kita bergantung kepada sektor swasta untuk berbuat demikian atas kerelaan mereka sendiri, di mana mereka telah terbiasa beroperasi dalam sistem di mana mereka berusaha untuk memaksimumkan keuntungan melalui eksploitasi pekerja dan sumber negara.

 

 

Callistus Antony D'Angelus
Callistus Antony D'Angelus

 

 

Sebarang persamaan kesaksamaan dan ekuiti hanya boleh dicapai melalui pembaharuan perundangan, di mana kesaksamaan gaji dan layanan adil terhadap pekerja berdasarkan prinsip hak asasi manusia yang tidak boleh diketepikan telah termaktub di dalam perundangan.

 

Sekiranya kajian dijalankan secara objektif, jelas terbukti bahawa jurang antara yang berpendapatan tertinggi dan terendah dalam kebanyakan syarikat telah melonjak besar.

 

Jurang dalam jumlah pampasan kini berada pada tahap yang boleh disifatkan sebagai amat berat. Amalan rasuah dan kurangnya pengawasan kerajaan terhadap kerajaan-kerajaan terdahulu di negara ini adalah punca utama kesusahan ini dihadapi.

 

Kehilangan hak yang dirasai dan dinyatakan oleh golongan miskin dan kurang bernasib baik adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh penyalahgunaan sumber negara oleh sektor swasta, dan khususnya perniagaan besar.

 

Organisasi seperti Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF) selama-lamanya berhujah menentang sebarang jenis pembaharuan yang akan mengambil tahap gaji di negara ini melebihi paras kemiskinan. Mereka seolah-olah mengabaikan kenaikan paras gaji eksekutif kanan dengan mudah.

 

 

mef

 

 

Jika mereka benar-benar mengambil berat tentang kos gaji, mungkin mereka harus menyokong keperluan untuk mendapatkan gaji maksimum di negara ini. Itu pasti akan mengurangkan kos.

 

Hujah bahawa kuasa pasaran sahaja yang menentukan tahap gaji yang sesuai adalah hujah yang tidak jujur ​​dan korup. Pasaran tidak beroperasi secara bebas daripada keputusan dasar.

 

Pasaran bergerak berdasarkan pengagregatan keputusan yang dibuat. Jika satu syarikat menaikkan gaji CEOnya, secara purata semua bergerak ke atas. Yang lain kemudian mengikutinya, dan ia memacu gaji ke atas.

 

Itulah sebab mengapa kita melihat tahap pendapatan terlalu besar eksekutif kanan di sesetengah syarikat. Pendekatan dan falsafah yang sama digunakan untuk menekan tahap upah pekerja berpendapatan rendah.

 

Pekerja asing telah dibawa masuk ke negara ini, di mana gaji mereka ditetapkan pada tahap di mana rakyat Malaysia tidak mampu untuk hidup, sekali gus mendorong tahap upah golongan berpendapatan rendah menurun.

 

Perdana Menteri tidak boleh melakukannya sendiri. Komuniti perniagaan, walaupun kelihatan berbaris di belakangnya sebenarnya berusaha menentang agenda reformasinya.

 

Kementerian Sumber Manusia tidak membantu dan bersekongkol dengan perniagaan besar. Perdana Menteri harus membuat beberapa perubahan peringkat menteri sebagai permulaan, supaya agenda reformasinya untuk membantu meringankan penderitaan golongan miskin akan kelihatan cerah. - DagangNews.com

 

Callistus Antony D'Angelus adalah Penasihat Buruh Antarabangsa Persatuan Penasihat Penyumbang Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM)