Pelupusan baki 25% ekuiti CIMB di dalam CGS-CIMB tidak beri kesan ketara, kata Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Pelupusan baki 25% ekuiti CIMB di dalam CGS-CIMB tidak beri kesan ketara, kata Kenanga Research

Majlis pelancaran pejabat CGS-CIMB di Menara Bumiputra-Commerce Jalan Raja Laut pada Julai 2019. - Gambar hiasan

KUALA LUMPUR 30 Sept - Cadangan CIMB Group Holdings Bhd untuk melepaskan baki 25.01% pegangannya dalam usaha sama CGS-CIMB Securities Sdn Bhd kepada rakan kongsi, China Galaxy Securities Co Ltd, tidak akan memberi kesan ketara terhadap kewangannya.

 

Kenanga Research menyatakan cadangan penjualan itu, yang dijangka siap menjelang Januari 2023, akan membebaskan CIMB daripada sumbangan syarikat bersekutu kira-kira RM20 juta pada tahun kewangan 2022 (FY22) dan tidak akan memberi kesan material kepada pendapatan jangka panjang kumpulan perbankan itu.

 

Pelupusan akan dilakukan melalui langganan opsyen beli dan beli tetapi butiran dari segi harga dan penilaian kurang.

 

“Kami menganggarkan ia mungkin hampir kepada nilai indikatif RM270 juta, berdasarkan 1.05 kali nilai harga-ke-buku (PBV) yang digunakan (juga hampir dengan tawaran industri terkini) pada pelupusan lalu dan tertakluk kepada kadar dolar AS,” menurut Kenanga dalam laporan mengenai CIMB.

 

CIMB yang dikawal Khazanah Nasional Bhd menjual 24.99% kepentingan dalam CGS-CIMB Securities bersama-sama dengan 25% pegangannya dalam CGS-CIMB Holdings kepada China Galaxy International dengan harga AS$170.5 juta (RM787.9 juta) pada Disember tahun lepas.

 

Kenanga Research menambah bahawa penjualan yang dicadangkan itu tidak mengejutkan berikutan pelepasan kawalan entiti usaha sama itu yang bertujuan untuk memudahkan akses yang lebih besar kepada pasaran China.

 

"Kami menganggap bahawa masa langkah itu boleh menjadi ideal dalam landskap perdagangan ekuiti yang lebih lembut kerana kumpulan CIMB boleh mengagihkan semula sumber kepada operasi menghasilkan lebih tinggi," kata Kenanga Research.

 

Ia menambah langkah itu mungkin bukan yang terakhir dari segi pelupusan dan penyatuan perniagaan berkaitan ekuiti untuk CIMB.

 

Penjualan kepentingan dalam CGS-CIMB juga tidak mencadangkan CIMB keluar sepenuhnya daripada perniagaan pembrokeran saham kerana usaha sama dengan CGS-CIMB masih boleh dibincangkan, tambah firma penyelidikan itu.

 

Kenanga Research meninggalkan andaian FY22/FY23 untuk CIMB tidak berubah, sementara menunggu penyelesaian transaksi.

 

Keuntungan pelupusan indikatif sebanyak RM270 juta pada FY23 hanya akan menjejaskan pendapatan yang dilaporkan sebanyak 4%.

 

Oleh itu, Kenanga Research telah mengekalkan saranan "outperform" CIMB dengan harga sasaran RM6.35 sesaham, diperoleh pada PBV sebanyak 0.88 kali.

 

CIMB kekal antara pilihan utamanya untuk suku akhir, disokong oleh kepelbagaian serantaunya, pulangan dua digit atas ekuiti dan pertumbuhan pendapatan hadapan yang lebih baik (26% berbanding purata industri sebanyak 22%) serta menawarkan hasil dividen yang menarik sebanyak 6% dalam jangka masa sederhana. - DagangNews.com