Pemaju hartanah Sabah, KTI Landmark dapat kelulusan terbitkan IPO Pasaran ACE Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Pemaju hartanah Sabah, KTI Landmark dapat kelulusan terbitkan IPO Pasaran ACE Bursa Malaysia

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 9 April - Pemaju hartanah bersepadu berpangkalan di Sabah, KTI Landmark Bhd telah menerima kelulusan Bursa Malaysia untuk menerbitkan tawaran awam permulaan (IPO) di Pasaran ACE Bursa Malaysia.

 

IPO itu akan melibatkan penerbitan 160 juta saham baharu dan tawaran untuk penjualan 45 juta saham sedia ada, masing-masing mewakili 20% dan 5.6% daripada modal saham yang diperbesarkan KTI.

 

Daripada 160 juta saham baharu, 40 juta saham baharu akan tersedia kepada orang ramai Malaysia melalui pengundian; 40 juta saham baharu untuk pengarah, pekerja dan individu yang layak yang telah menyumbang kepada kejayaan Kumpulan KTI di bawah peruntukan bentuk merah jambu.

 

Baki 80 juta saham baharu dikhaskan untuk penempatan persendirian kepada pelabur bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti).

 

Bagi bahagian tawaran jualan pula, 20 juta saham dikhaskan untuk penempatan persendirian kepada pelabur bumiputera yang diluluskan oleh Miti manakala baki 25 juta saham akan diperuntukkan secara persendirian kepada pelabur terpilih.

 

Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan, Gordon Loke berkata, IPO itu akan membolehkan Kumpulan KTI memanfaatkan pasaran modal ekuiti untuk penjanaan dana masa hadapan dan memberikan fleksibiliti kewangan untuk mengejar peluang pertumbuhan masa depan.

 

Beliau berkata, IPO itu juga akan membolehkan KTI memulakan fasa pertumbuhan seterusnya dalam industri pembangunan hartanah dan pembinaan.

 

KTI Landmark, ditubuhkan pada tahun 1984, terlibat terutamanya dalam penyediaan perkhidmatan reka bentuk dan binaan pembinaan serta pembangunan hartanah.

 

Projek reka bentuk dan binaan syarikat serta projek pembangunan hartanah terletak di Sabah, dan ia terdiri daripada hartanah kediaman, hartanah komersial dan pembangunan bercampur.

 

Aktiviti pembangunan hartanah KTI disokong oleh perkhidmatan pembinaan dalaman, yang dilengkapi dengan pembuatan dalaman komponen sistem bangunan perindustrian (IBS).

 

Ia adalah pengeluar IBS di tapak yang diperakui Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan pertama di Sabah dengan pengalaman 24 tahun dalam mengguna pakai teknik pembinaan IBS dalam aktiviti pembinaan.

 

M&A Securities Sdn Bhd ialah penasihat, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan untuk pelaksanaan IPO.

 

Dalam prospektusnya, KTI berkata ia bersaing dengan pemain industri yang terlibat dalam pembangunan hartanah kediaman dan komersial di Sabah, yang merupakan bidang tumpuan kumpulan semasa. - DagangNews.com