Pembangunan Taman Perindustrian Sikamat bakal lonjak pertumbuhan Negeri Sembilan | DagangNews Skip to main content

Pembangunan Taman Perindustrian Sikamat bakal lonjak pertumbuhan Negeri Sembilan

KUALA LUMPUR 12 Julai - Pelancaran Taman Perindustrian Sikamat (SIP) yang dibangunkan oleh GD Holdings Sdn Bhd seluas 49 hektar di Seremban bersedia untuk memacu pertumbuhan Negeri Sembilan dan pada masa yang sama membantu memudahkan operasi perniagaan rentas sempadan serta akses kepada pasaran antarabangsa, terutamanya pasaran China yang luas.

 

Timbalan Pengerusi Eksekutif Kumpulan GD Holdings, Datuk Wong Seng Tong berkata, pembangunan perindustrian terulung yang terletak dalam Malaysia Vision Valley 2.0 dengan anggaran RM320 juta dari segi nilai pembangunan kasar juga ditetapkan untuk mentakrifkan semula taman perindustrian dengan tumpuannya pada alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG), infrastruktur termaju dan komitmen terhadap kemampanan.

 

“Ketika kami menceburi pembangunan yang menjanjikan ini, kami bukan sekadar membina bangunan dan infrastruktur, kami meletakkan asas untuk hab perindustrian yang berkembang maju yang akan memacu kemajuan dan kemakmuran bagi rantau ini.

 

"Taman itu, yang direka untuk menampung pelbagai jenis industri sederhana hingga ringan, juga bertujuan untuk memupuk kerjasama antarabangsa dan pertumbuhan ekonomi melalui perkongsian strategik, menjadi model untuk kerjasama global," katanya pada majlis pecah tanah SIP oleh Exco Perindustrian Teo Kok Seong, mewakili Menteri Besar Datuk Seri Aminuddin Harun.

 

Turut hadir pada majlis itu ialah Pengerusi Eksekutif Kumpulan GD Holdings Datuk Seri Yeat Sew Chuong dan kira-kira 50 usahawan dan wakil daripada perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dan syarikat multinasional dari bandar China.

 

 

 Taman Perindustrian Sikamat

 

 

Wong berkata fasa satu projek itu akan merangkumi 40 unit lot kedai komersial dua tingkat yang akan merangkumi kedai serbaneka, dobi, restoran, bank dan kedai runcit serta 20 unit kilang berkembar dengan tiga tingkat ruang pejabat, masing-masing menduduki saiz tanah 80 kaki dengan 160 kaki dengan keluasan binaan 10,000 kaki persegi.

 

“Kilang berkembar ini sesuai untuk PKS yang ingin segera menubuhkan operasi dengan peralatan ringan atau pergudangan. Bagi mereka yang memerlukan lebih banyak ruang, unit boleh digabungkan menjadi konfigurasi yang lebih besar,” katanya.

 

Pemaju katanya, juga akan menawarkan 38 petak tanah perindustrian terbina mengikut kesesuaian yang disesuaikan untuk pengilang yang memerlukan kilang besar yang disesuaikan. Campuran kemudahan ini mencadangkan taman itu boleh menampung pembuatan, logistik, pergudangan dan operasi perindustrian lain, serta menyokong perniagaan komersial.

 

SIP akan menampilkan penyelesaian tenaga boleh diperbaharui, sistem penuaian air hujan yang cekap, ruang rekreasi hijau dan penekanan yang kuat terhadap transformasi digital. Ia juga akan mempunyai infrastruktur mesra kenderaan elektrik (EV) untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk EV.

 

Fasa kedua pembangunan itu termasuk rancangan untuk kuarters buruh berpusat (CLQ) yang akan dapat menempatkan sehingga 3,000 pekerja, seterusnya menunjukkan komitmen kumpulan itu untuk menawarkan keadaan hidup yang selamat dan kondusif untuk pekerja.

 

Wong berkata SIP juga mempunyai kelebihannya kerana ia bersambung baik dengan beberapa lebuh raya utama, terletak kurang sejam dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL, KLIA2, pelabuhan kontena pintar yang akan datang di Port Dickson dan Pelabuhan Antarabangsa Kuala Linggi yang sedang dalam pembinaan di Melaka.

 

“Lokasi strategik Malaysia di Asia Tenggara menyediakan akses yang tiada tandingan kepada pasaran global utama, termasuk Asean, pasaran Eropah, Amerika Syarikat, India dan 57 negara Islam di seluruh dunia.

 

“Dengan mewujudkan hab pengeluaran di Malaysia, pelabur boleh memanfaatkan ketersambungan cemerlang kami, infrastruktur termaju dan perjanjian perdagangan bebas yang komprehensif untuk mengeksport produk mereka ke seluruh dunia dengan cekap,” katanya.

 

Dalam satu kenyataan, GD Group menambah SIP juga bertujuan mewujudkan kerjasama antarabangsa dan pertumbuhan ekonomi melalui perkongsian strategik dengan Foshan, China.

 

“Visi kami adalah untuk mengukuhkan hubungan antara Majlis Perbandaran Seremban dan Foshan, berfungsi sebagai model untuk kerjasama global dan menyediakan perniagaan di seluruh Asean dan negara anggota OIC dengan akses kepada pasaran China yang luas.

 

“Misi kami adalah untuk membangunkan kompleks perindustrian tercanggih yang menyokong operasi perniagaan rentas sempadan yang lancar, memanfaatkan infrastruktur yang teguh dan sokongan strategik untuk memudahkan aliran produk Asia Tenggara ke China, mencapai pasaran 1.4 bilion orang,” tambahnya. - DagangNews.com