Pembukaan semula China jadi pemangkin peningkatan trafik penumpang, perkembangan kapasiti kontena | DagangNews Skip to main content

Pembukaan semula China jadi pemangkin peningkatan trafik penumpang, perkembangan kapasiti kontena

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 14 Mac - RHB Research mengunjurkan pembukaan semula China bertindak sebagai pemangkin dari segi peningkatan trafik penumpang dan pertumbuhan kapasiti kontena.

 

Firma itu berkata, menurut DHL, prospek pasaran pengangkutan udara bagi penghantaran global kekal rendah pada Februari 2023.

 

Katanya, ia berkemungkinan disebabkan oleh kadar inflasi yang tinggi, lebihan kapasiti lautan dan tahap inventori yang tinggi.

 

"Melangkah ke hadapan, tidak ada jangkaan untuk lonjakan permintaan untuk pengangkutan udara, seperti yang ditunjukkan oleh Indeks Pengurus Pembelian (PMI) yang secara perbandingan lebih rendah sehingga inflasi menjadi perlahan.

 

"Ditambah dengan permintaan yang lebih rendah, pemulihan kapasiti untuk pengangkutan udara harus diteruskan kerana perjalanan penumpang mula pulih.

 

"Walaupun kadar pengangkutan udara telah menurun daripada kemuncaknya pada pertengahan 2022, pasaran kekal kompetitif disebabkan oleh harga bahan api jet yang lebih tinggi daripada biasa (>AS$100/bbl) apabila permintaan untuk perjalanan meningkat," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu berkata, permintaan untuk pengangkutan laut juga mendatar tetapi mula menunjukkan potensi pemulihan perdagangan dan meredakan pelabuhan yang sesak.

 

Katanya, peralihan dasar daripada sifar COVID-19 kepada rangsangan ekonomi telah memajukan pertumbuhan China, yang seharusnya meningkatkan aliran perdagangan di rantau Asia-Pasifik.

 

"Kadar pengangkutan terus menurun, tetapi pada kadar yang lebih perlahan dan telah kembali ke tahap sebelum pandemik apabila kapasiti merentas pelabuhan dibebaskan," katanya.

 

Firma itu megekalkan saranan 'neutral' terhadap sektor itu. - DagangNews.com