Pemegang saham besar SMI, Mah Sau Cheong saman Techbase, YB Ventures atas dakwaan manipulasi saham | DagangNews Skip to main content

Pemegang saham besar SMI, Mah Sau Cheong saman Techbase, YB Ventures atas dakwaan manipulasi saham

KUALA LUMPUR 16 Julai - Mah Sau Cheong — pemegang saham besar South Malaysia Industries Bhd — menyaman dua syarikat, Techbase Industries Bhd dan YB Ventures Bhd, atas dakwaan manipulasi saham di SMI.

 

Techbase dan YB Ventures adalah antara defendan dalam saman yang difailkan oleh Mah melalui peguam caranya, Tetuan Alfred Lai & Partners.

 

Kedua-dua syarikat telah diserahkan writ saman dan pernyataan tuntutan bertarikh 4 Julai, menuduh mereka bersubahat melanggar Seksyen 176 dan 202 Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007.

 

 

hikayat

 

hikayat

 

 

Mah mendakwa ini telah menjejaskan semua pemegang saham IKS, termasuk dirinya, yang memegang 7.65% kepentingan berjumlah 16.06 juta saham.

 

Mah menuntut pampasan kewangan daripada defendan kedua hingga ke-30 dalam saman itu. Mereka termasuk Techbase dan anak syarikatnya, Honsin Apparel Sdn Bhd, HiQ Media (Malaysia) Sdn Bhd dan Laser Capital Holdings Sdn Bhd, serta YB Ventures dan anak syarikatnya, Yi-Lai Marketing Sdn Bhd, Yi-Lai Industry Bhd, YB Technologies Sdn Bhd, dan syarikat bersekutunya yang dimiliki oleh 49% Techbase System Sdn Bhd.

 

Beliau menuntut RM24.08 juta sebagai pampasan untuk kehilangan peluang menerima tawaran am mandatori (MGO) bagi saham IKS miliknya pada RM1.50 sesaham. Sebagai alternatif, beliau mencari RM17.02 juta untuk peluang yang terlepas untuk menerima MGO pada harga RM1.06 sesaham.

 

Setelah susut 23% tahun setakat ini, harga saham SMI ditutup pada 48.5 sen pada hari Isnin yang bernilai RM101.8 juta.

 

Sebagai pilihan lain, Mah meminta defendan secara bersama dan berasingan membayar ganti rugi am, yang akan dinilai oleh Mahkamah Tinggi Johor, kerana menghalangnya daripada menerima MGO untuk sahamnya dalam SMI.

 

Sebagai tindak balas kepada ini, Techbase dan YB Ventures memberitahu Bursa Malaysia bahawa mereka sedang mendapatkan nasihat undang-undang yang diperlukan untuk mempertahankan terhadap tuntutan tersebut.

 

Mereka tidak menjangkakan sebarang kesan kewangan dan operasi yang timbul daripada tuntutan sementara menunggu keputusan muktamad daripada mahkamah, kecuali yuran guaman, pengeluaran dan sebarang kos sampingan yang lain.

 

Pengurusan kes telah ditetapkan pada 13 Ogos.

 

Selain Techbase dan YB Ventures, Mah juga telah menyaman SMI, menuduh syarikat itu memanipulasi sahamnya, menurut pemfailan SMI dengan bursa saham Jumaat lalu.

 

Pada Februari tahun lepas, Techbase, yang kemudiannya dikenali sebagai Prolexus, muncul sebagai pemegang saham utama SMI dengan 10.01% kepentingan melalui Honsin Apparel dan HiQ Media (M) Sdn Bhd. Honsin Apparel kini pemegang saham terbesar SMI dengan 19.38% kepentingan, menurut Bloomberg data.

 

Ahli perniagaan Au Yee Boon kini merupakan pemegang saham terbesar dalam Techbase melalui pegangan sahamnya dalam YB Ventures (dahulunya dikenali sebagai Yi-Lai Bhd), dengan pegangan tidak langsung sebanyak 17.29% kepentingan. Au juga memegang 4.51% kepentingan langsung dalam syarikat itu.

 

Saham Techbase ditutup turun setengah sen atau 2.38% kepada 20.5 sen pada hari Isnin, memberikannya penilaian pasaran RM59.69 juta. YB Ventures naik setengah sen atau 2.38% pada 21.5 sen, dengan nilainya pada RM62.65 juta. - DagangNews.com