Pemulihan industri semikonduktor, AmInvestment unjur Pentamaster raih hasil lebih baik pada 2HFY23 | DagangNews Skip to main content

Pemulihan industri semikonduktor, AmInvestment unjur Pentamaster raih hasil lebih baik pada 2HFY23

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 12 Mei - Pentamaster Corporation Berhad diunjur raih hasil yang lebih kukuh pada 2HFY23 didorong oleh pemulihan secara beransur-ansur dalam industri semikonduktor dan sumbangan lebih tinggi daripada peralatan ujian automatik (ATE).

 

AmInvestment Bank Research berkata, kumpulan itu melaporkan hasil yang kukuh sebanyak RM165 juta didorong oleh jualan yang lebih kukuh daripada bahagian penyelesaian automasi kilang (FAS).

 

Katanya, ATE terus menjadi penyumbang hasil terbesar kumpulan itu, menyumbang 67% daripada barisan teratas 1QFY23.

 

Hasil suku tahun pertama bahagian itu turun 3%, disebabkan kelewatan dalam penghantaran projek.

 

"Bagaimanapun, bahagian ini terus mendapat manfaat daripada trend elektrifikasi kenderaan global. Segmen automotif menyumbang 79% daripada jumlah hasil ATE 1QFY23, meningkat daripada 45% pada tahun sebelumnya.

 

"Kami mengekalkan ramalan kami kerana keuntungan bersih teras Pentamaster 1QFY23 sebanyak RM22 juta adalah sejajar dengan jangkaan kami dan konsensus kerana ia menyumbang 17% daripada pendapatan FY23 kami dan 20% daripada konsensus," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Terdahulu bersih Pentamaster meningkat 4% kepada RM33.7 juta pada suku pertama berakhir 31 Mac 2023 (1QFY23) berbanding RM32.4 juta pada suku sama tahun sebelum ini.

 

Kumpulan itu mencatatkan peningkatan hasil sejumlah 13.2% atau RM165.3 juta bagi suku berkenaan berbanding RM146 juta yang dicatatkan tiga bulan pertama tahun lalu.

 

Firma itu kekal positif terhadap prospek kumpulan seperti yang ditunjukkan oleh keputusan dan strateginya yang baik berdasarkan momentum elektrifikasi automotif, saham itu kelihatan cukup bernilai pada tahap semasa.

 

"Memandangkan kumpulan itu sedang berjalan pada kapasiti penuh, sebarang potensi peningkatan pendapatan FY23 berkemungkinan terhad kepada peningkatan dalam projek nilai tambah yang lebih tinggi dan peningkatan dalam produktiviti," katanya.

 

Firma itu mengekalkan saranan 'pegang' dengan harga wajar (FV) RM4.64 sesaham. - DagangNews.com