Pendapatan bersih PNB susut 11.9% kepada RM10.38 bilion pada 2022 akibat prestasi lemah pasaran bon, ekuiti | DagangNews Skip to main content

Pendapatan bersih PNB susut 11.9% kepada RM10.38 bilion pada 2022 akibat prestasi lemah pasaran bon, ekuiti

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 27 Jun - Pendapatan kasar Permodalan Nasional Berhad (PNB) turun 20.64% kepada RM14.53 bilion bagi tahun berakhir 31 Dis, 2022 (FY22), berbanding RM18.31 bilion setahun sebelumnya, manakala pendapatan bersih turun 11.9% kepada RM10.38 bilion daripada RM11 .79 bilion kesan prestasi lemah kedua-dua pasaran bon dan ekuiti.

 

“Tahun dalam tinjauan (FY22) adalah tahun terburuk dalam beberapa dekad untuk pasaran awam di seluruh dunia, dengan kedua-dua ekuiti awam dan aset pendapatan tetap secara serentak mencatatkan pulangan negatif yang ketara,” katanya dalam laporan tahunannya.

 

Jumlah aset di bawah pengurusan (AUM) meningkat kepada RM341.6 bilion tahun lalu berbanding RM336.7 bilion pada 2021.

 

Pendapatan bersih yang lebih rendah ditambah dengan pengembangan dalam AUM telah menyebabkan pulangan aset yang lebih rendah untuk PNB tahun lepas, turun kepada 3.1%, daripada 3.6% pada 2021, dan 3.5% pada 2020 dan 2019.

 

Mengulas mengenai 2023, PNB akan terus mencari peluang kerana ketidakstabilan dijangka kekal tinggi dalam pasaran kewangan akibat kenaikan kadar faedah yang berterusan, kesan inflasi dan ketidaktentuan geopolitik.

 

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan, Ahmad Zulqarnain Onn berkata, syarikat itu kekal komited terhadap kepelbagaian strategi pada 2023 termasuk memperkenalkan infrastruktur sebagai kelas aset baharu sebagai mengiktiraf kestabilan relatifnya.

 

“Melihat ke hadapan, kami kekal optimis tentang masa depan dan akan terus meneroka peluang pelaburan hijau dan peralihan baharu dalam persekitaran yang sentiasa berubah ini, untuk memastikan pulangan yang mampan kepada pemegang unit kami di samping melindungi pelaburan mereka,” katanya.

 

Unit dalam edaran PNB untuk semua dana meningkat kepada 282.9 bilion unit tahun lepas daripada 276.2 bilion pada 2021, manakala jumlah akaun meningkat kepada 15.2 juta daripada 14.8 juta dalam tempoh yang sama.

 

Ahmad Zulqarnain berkata, 2023 ditetapkan sebagai "tahun perubahan penting" bagi PNB, ditandai dengan pemindahan ke Menara Merdeka 118 daripada Menara PNB, yang telah didudukinya sejak 1985.

 

Beliau menambah bahawa PNB merancang untuk mengembangkan tawaran nasihatnya dan meningkatkan saluran digitalnya, dengan salah satu inisiatifnya ialah pelancaran penasihat robo yang akan menjadi sebahagian daripada aplikasi myASNB.

 

“Penasihat robo akan, melalui algoritmanya, memudahkan proses memilih pelaburan yang sesuai berdasarkan toleransi risiko dan matlamat pelaburan individu.

 

“Kami juga memulakan perjalanan selama 27 tahun ke arah sifar bersih untuk portfolio kami. Ini akan menjadi salah satu usaha yang paling kompleks untuk semua pemilik dan pengurus aset dan akan memerlukan gabungan inisiatif untuk berlaku yang akan termasuk mengimbangi semula portfolio ke arah syarikat dan industri pelepasan rendah, penglibatan langsung dengan syarikat penerima pelaburan kami, dan perubahan dalam dasar awam,” katanya.

 

Menurut laporan tahunan, peruntukan aset untuk ekuiti awam turun kepada 70.8% pada 2022 daripada 73.3% pada 2021, manakala dana itu meningkatkan sedikit peruntukannya untuk tunai dan pasaran wang kepada 11% daripada 10.7%, pendapatan tetap kepada 7.3% daripada 6.5% , hartanah kepada 6.1% daripada 5.2% dan pasaran swasta kepada 4.5% daripada 4%.

 

Walaupun peruntukan kepada pasaran swasta pada masa ini berjumlah 4.5%, PNB berhasrat untuk meningkatkannya kepada 6%-7% daripada AUM di bawah strategi peruntukan aset lima tahun.

 

Bagi kelas aset hartanah, PNB berkata 2023 dijangka kekal mencabar bagi industri hartanah yang timbul daripada risiko seperti kenaikan kadar faedah dan ketegangan geopolitik.

 

Namun begitu, dana itu berkata terdapat lebih banyak peluang untuk dimanfaatkan dalam ruang industri dan logistik.

 

“PNB akan kekal fokus pada aset hartanah teras, sambil meningkatkan portfolio hartanah kami melalui aktiviti kitar semula modal yang aktif dan kemajuan berterusan dalam projek pembangunan utama kami,” katanya. - DagangNews.com