Pendapatan MBSB Bank meningkat 27.3% atas jangkaan kerugian kredit dan opex yang lebih rendah | DagangNews Skip to main content

Pendapatan MBSB Bank meningkat 27.3% atas jangkaan kerugian kredit dan opex yang lebih rendah

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MBSB Datuk Nor Azam M Taib
oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 26 Mei - Malaysia Building Society Bhd (MBSB) menyaksikan keuntungan bersihnya meningkat 27.3% kepada RM74.13 juta atau 1.03 sen sesaham pada suku pertama berakhir 31 Mac 2023 (1QFY23), daripada RM58.21 juta atau 0.81 sen sesaham setahun lalu, terutamanya disebabkan oleh jangkaan kerugian kredit yang lebih rendah dan perbelanjaan mengurus lebih rendah.

 

Hasil suku tahunan meningkat sedikit kepada RM665.49 juta daripada RM664.55 juta.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, kumpulan perbankan itu berkata jumlah aset berjumlah RM55.3 bilion berbanding RM54.9 bilion pada 4QFY2022, terutamanya didorong oleh pertumbuhan pembiayaan bersih RM600 juta dan pelaburan kewangan sebanyak RM300 juta, yang kemudiannya dijaringkan oleh penurunan dalam tunai dan portfolio jangka pendek sebanyak RM600 juta.

 

Mengulas mengenai keputusan itu, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MBSB Datuk Nor Azam M Taib berkata, "Peningkatan itu didorong oleh asas yang kukuh berdasarkan pelan perniagaan kami walaupun dalam persekitaran ekonomi yang mencabar."

 

Beliau berkata kempen dan promosi yang dijalankan untuk pembiayaan dan deposit sepanjang suku itu menghasilkan pertumbuhan yang stabil, terbukti daripada peningkatan dalam pinjaman dan pembiayaan kasar kumpulan sebanyak 1.6% atau RM0.6 bilion dan RM1.2 bilion dalam segmen deposit pelanggan.

 

Terutamanya, pulangan atas ekuiti (ROE) kumpulan berada pada 3.39%, dan pulangan atas aset (ROA) pada 0.54%, pada suku dalam tinjauan.

 

MBSB mengekalkan kedudukan modal dan mudah tunai yang sihat dengan ekuiti modal peringkat-1 pada 19.50% dan jumlah nisbah modal pada 23.77%.

 

Nisbah pembiayaan terjejas kasar kumpulan berada pada 6.98%, lebih tinggi sedikit sebanyak 0.22% berbanding 4QFY2022.

 

“Dengan penyelesaian dan penyelesaian beberapa akaun korporat terjejas menjelang akhir tahun ini, kami menjangkakan nisbah itu akan bertambah baik pada suku akan datang,” kata kumpulan itu.

 

Anak syarikat utama kumpulan itu, MBSB Bank, melaporkan peningkatan dalam pembiayaan kasar sebanyak RM592 juta, disebabkan pertumbuhan dalam hartanah dan perbankan komersial.

 

Deposit pelanggan meningkat sebanyak RM1,150 juta bagi suku tersebut, disumbangkan terutamanya oleh deposit berjangka runcit dan akaun semasa dan akaun simpanan (CASA).

 

MBSB berkata pada masa hadapan ia akan memberi lebih tumpuan kepada mengukuhkan segmen runcit terasnya sambil menyasarkan kumpulan korporat premium yang lebih luas untuk memudahkan pertumbuhan pembiayaan.

 

“Dalam mencapai matlamat, kami mengambil pelbagai inisiatif termasuk menambah baik kos dana kami melalui peningkatan deposit CASA untuk kekal berdaya saing dari segi harga. Kami akan terus memacu pertumbuhan dalam pembiayaan melalui perkongsian berasaskan perhubungan dan menyediakan perkhidmatan yang inovatif dan diperibadikan,” tambahnya. - DagangNews.com